måndag 1 april 2013

Att njuta

Det är mycket man ska hinna med som mammaledig. Och som småbarnsförälder. Och som tvillingförälder. Och som hundägare. Och som husägare. Och som människa.
Det är många gånger man måste prioritera. Och man måste veta vad man prioriterar. När jag prioriterar min hund prioriterar jag även mig själv som människa. Och blir då kanske både en bättre småbarnsförälder, tvillingmamma och människa? Prioriterar jag mina barn prioriterar jag också mig som småbarnsförälder, tvillingmamma och mammaledig. Och självklart mig som människa eftersom allt som får mina barn att må bra gör att jag mår bra!
Men ibland är det så otroligt många måsten man vill hinna med och tror att man måste hinna med. Man vill ha ett fint hem. Man vill laga näringsriktig mat från grunden. Man vill hinna ha egentid med sexåringen. Man vill hinna ha egentid med mannen. Då känns det lite konstigt när påsken har gått, man har fortfarande inte hunnit dammsuga, man har köpt nya barnmatsburkar eftersom man tömt lagret, man skickar sms till varandra för man inte hinner prata och egentiden med sexåringen består i att jag sitter i trappan upp tills hans rum och bloggar medan jag väntar på att han ska somna...
Men så är livet just nu och så får det vara!!
Men senast jag var på Bvc frågade sköterskan med medlidande i rösten; "Men Lina... Hinner du njuta någonting av den här tiden??"
Då kände jag bara... Snälla du, inte ett till måste i mitt liv...

2 kommentarer:

  1. Lina, dina reflektioner säger verkligen allt. Du lever i nuet och kommer att klara detta med bravur!

    Kram Mimmi

    SvaraRadera