tisdag 27 februari 2007

Vänges öppna förskola...

...har vi besökt för första gången idag. Innan har vi ju åkt till babycaféet i Stenhagen, men nu tyckte jag Axel börjar bli stor nog för att vara med på "vanlig grupp". Det var ändå små barn där, de äldsta var runt 15 månader. Mycket diskussion om dagis blev det, det var flera där som sökt i höstas men inte fått än... Till nästa höst är det än så länge drygt 60 barn i kö, det blir runt 10 lediga platser... Och sen stänger 2 dagmammor i Vänge och barnen där har företräde... Det känns som att man är glad att man har snålat på föräldradagarna!

I söndags jobbade jag igen, det var lugnt och stillsamt på jobbet. Annat har de nog haft idag med den hemska bussolyckan som inträffat strax utanför Uppsala. Självklart tänker man på alla anhöriga, men jag sänder också en tanke till alla som var med i räddningsarbetet, både på plats och på sjukhuset. Det är alltid lite speciellt när sådana här stora olyckor händer, man känner sig helt tom efteråt. En enorm urladdning...

Det händer otroligt mycket med Axel nu, han har förändrat ganska mycket sista tiden. Han håller igång helt frenetiskt hela tiden han är vaken, han ska åla, kravla, klänga och slita i saker... Ibland är han självsäker och kravlar iväg, sen plötsligt blir han osäker och vill upp i famnen igen. Och det märks skillnad i främmande miljöer, då vill han gärna vara i knät eller i famnen innan han blir riktigt varm i kläderna. Jag försöker bara låta honom utforska världen så mycket han känner sig mogen för, sen finns jag där när han vill upp i famnen igen... Man ska väl ta tillvara på det också, om några år är man nog glad om han kommer och kryper upp i famnen!

Jag är så glad, idag har böckerna som vi beställt på bokrean från Adlibis kommit... Jag har varit utan bok i 3 dagar, fick en enorm abstinens. De sista jag läste var Läckbergs "Olycksfågeln" och en bok av en isländsk författare som jag inte kommer ihåg namnet på. Boken hette i alla fall "Änglarösten", var väl sådär tyckte jag. Kanske var bortskämd med Läckberg och Stieg Larssons, de är ju helt suveräna! Nu har jag lagt andra delen av Stieg Larssons Milleniumserie på nattduksbordet, jag kan knappt vänta på att få lägga mig och läsa. Funderar nästan på att strunta i Desperate Housewives och då har det verkligen gått långt! De andra böckerna jag köpte var "Flickan i källaren", den handlar om Natascha som var bortrövad i 8 år i Österrike, en bok av Mari Jungstedt och en bok av Tove Klackenberg. Båda dem är för mig okända kort, nån som har läst dem förut?

Nu plaskar det för fullt i badrummet, Axel får sig ett välbehövligt bad av pappa... Jag ska gå och röja lite i köket, sen blir det soffan!

2 kommentarer:

  1. Tjenixen!
    Kul att du rekommenderar Läckbergs böcker. Fick nämligen tre av dom i julklapp och den första ligger nu på tur att läsas! :-) Det blir ju en del tid i soffan med lillan i knät så då kan man ju passa på att läsa ;-)
    Felicia har förresten växt i sina pippikläder som hon fick av er så i helgen när vi var borta på kalas så blev dom invigda. Så himla söta :-)
    /Therese

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag längtar till lillgubben....., ja till dig också förstås Lina..../mormor

    SvaraRadera