torsdag 20 januari 2011

Sikta mot stjärnorna...

...så når du trädtopparna, eller hur det nu var.... När jag gick en lydnadskurs med Bosse för många år sen, för Susanna Hallgren, fick vi ägna ganska mycket tid åt att prata om mål, långsiktiga och kortsiktiga. Nu när vi har nytt år har jag också upptäckt att många är väldigt seriösa med sina målbilder och det inspirerade mig, bråkig unghund till trots! Så, här kommer mina mål för 2011 till att börja med:

Mig själv:

Klara och avsluta den vidareutbildning i intensivvård som jag huvudlöst kastade mig in i i höstas. Känns rätt självklart och inte så omöjligt.

Fortsätta på mitt inslagna nyttiga spår vad gäller mat och motion tills jag når min målvikt och stanna där. Känns också självklart och än så länge känns det inte omöjligt!

Lära mig grunderna i apportering och jaktprov. Starta på nån form av jaktprov (unghundsderby kanske?). Ja, som ni hör vet jag inte alls vad jag pratar om och här har alltså stackars kennelmamman Anita en del att jobba med...

Fortsätta med den fina lydnadsträning jag påbörjat med Leia och tänka hela vägen, alltså alla klasser framåt....

Starta och ta förstapris i lydnadsklass 1 i vår och 2 under hösten. Sen fortsätter vi träna för LK 3 under hösten/vintern.

Leia:

Lära matte grunderna i det här med att hämta saker i skogen (hur svårt kan det vara).

Lära matte hur hon ska visa mig vad hon vill att jag ska göra i det här fåneriet som innebär att vi står på en plan och jag ska göra massa konster, typ "sitt stilla vid mattes sida, titta snett upp på henne tills hon blir glad och ger godis"... Hur svårt är det på en skala???

Få matte att inse att bajs VISST är gott och att det kan fungera som ett bra komplement till att belöna sig själv när man är på promenad!

Få Bosse att förstå att det ÄR roligt att springa runt runt runt och ibland bli biten i benen.

Få Axel att förstå att det inte är några som helst problem om han vill ge mig obegränsad mängd ben på en dag!

Bosse:

Att få den svarta lillasystern att låta bli min Kong och min Biabädd.

Att få matte att förstå att lightfoder inte alls är nånting för en karl!

2 kommentarer:

  1. Unghundsderby? Nu ligger du före mig. Det vet jag inte riktigt ens vad det är, och om det är uppnåeligt för ungbusarna ... ;)

    SvaraRadera
  2. Nej men Eva, det vet inte jag heller!! Men jag har ett svagt minne av att folk var på det förra året och man har tydligen bara en chans, sen är de för gamla. Nåt ska väl Anita lyckas lära oss under våren:-)

    SvaraRadera