tisdag 4 januari 2011

Ingen ville träna lydnad med oss idag...

...så då bestämde jag mig för att slå ett hårt slag för apporteringsträningen. Jag måste ju ändå försöka ta tillvara den apportör jag har liksom... Det är ju inte så lätt när man aldrig har hållt på med det här och inte blir det lättare av att typ INGEN som jag känner heller håller på med det. Det lär bli mycket ensamträning i framtiden... Nåväl, jag ägnade några timmar åt "Retrivern som apportör", det var alldeles för länge sen jag läste i den. Jag läste mkt innan Leia kom, och lite grann om valpträningen, men sen har jag liksom lagt den på hyllan. Och när jag läste då fattade jag ju i ärlighetens namn inte så mycket av allt, dirigeringar hit och markering dit... För att inte tala om linjetag och närsök... Men, nu har faktiskt en hel del satt sig märkte man när jag nu läste i boken, mycket kändes väldigt självklart!

Jag har ju haft lite svårt att komma vidare, jag har liksom gjort det Anita visat på valpträffarna men sen har jag inte vetat vad jag ska träna på mer. Dessutom är det väldigt svårt att göra markeringar i snön eftersom dummiesen lägger sig fint uppepå snön och hon inte alls behöver leta. Avlämningar och leverering har vi tränat mycket på inne och det går väldigt bra.

Idag bestämde jag mig för att träna vidare på det här med linjetag. Vi har ju gjort grundövningarna och skickat henne på raka vägar och raka stigar och även på nåt fält nångång. Hon har väl alltid mer eller mindre vetat att det ligger nåt där ute, även om jag då och då även droppat en dummi på promenaden... Idag skulle jag klura till det och gick runt en dunge och la dummysen på andra sidan. Sen tänkte jag skicka henne rakt över, det skulle alltså inte finnas nåt spår av mig fram till dummiesen. Inga problem tänkte jag och klev ut i snön. Som räckte mig till midjan.. Jag hade liksom fått för mig att snön sjunkit ihop så mycket, men det hade den uppenbarligen inte gjort... Skam den som ger sig tänkte jag och skickade henne på ett "UT". Leia tog raskt ett hopp åt sidan där det var lite upptrampat... Gick alltså inte så bra. Nytt försök... Rikta in, fokusera och sen "UT". Hon hoppade till andra sidan... Gravt förvirrad alltså... Hon hade ingen aning om vart hon skulle springa...

Jag fick raskt tänka om och fick i alla fall henne att springa några meter rakt fram på utskicket. Då slängde jag en dummy över huvudet på henne som landade strax framför nosen på henne, så det kändes ändå bra. Jag fick igenom "UT"-kommandot och hon fick sin belöning... Inte vet jag om det är rätt tänkt, men så skulle jag gjort på en lydnasplan...

Sen backade vi och körde massor av linjetag på rak, plogad väg. Hon var faktiskt lite tveksam första gångerna, det märktes att hon tänkte lite extra... Sen tränade jag att hon satt med ryggen åt dummiesen och sen fick hon sticka bakåt/ut från mig på mitt handtecken. Det har vi inte heller tränat förut och det var lite tveksamt till en början. Jag fick kombinera handtecken med ett varsågod, sen gick det bra. Jag avslutade med att göra ungefär likadant men jag strödde ut godisar bakom henne. På mitt handtecken fick hon sticka bakåt/utåt och när hon kom till platsen med godisar la jag på en närsökssignal med pipan. Det gick fantasktiskt bra och när jag sen provade att ge närsökssignal utan godisar så letade hon sig omedelbart ner med näsan och sökte där hon stod. Coolt!! Jag smygkastade genast ut några godisar så hon fick belöning för det hon gjorde...

Sen tränade vi lite "jaktfotgående". Det använder jag väldigt mycket i vardagen, på alla promenader och när jag vill att hon ska hålla sig lugn och stilla. Men när jag läste i boken idag fick jag tips om att framkalla störning för henne för att se att det funkar ändå. För säkerhets skull tog jag på henne kopplet för att korrigera om hon glömde sig. Jag började med en dummie som bara låg, den gick vi förbi några gånger. Inga problem alls. Sen hade jag en tennisboll som jag kastade iväg precis framför nosen. Inga problem där heller. Det var kul att se!


Jag avslutade med några stadgaövningar och innan hon fick hoppa in i bilen hade vi nedvarvning och avkoppling. Kändes som en väldigt bra träningsomgång och jag blev så sugen på att komma igång med det här på riktigt nu!

Vårt nyttiga liv inleddes igår. Jag ska försöka köra lite enligt Viktväktarna, jag har ju gått ner ordentligt med dem en annan gång. Alkohol är bannlyst i detta hus fram till vecka 11 när vi ska till fjällen. Sen ska jag försöka att träna lite mer regelbundet. Sammantaget borde detta leda till att vikten rasar. Än så länge ligger jag på + 0,9 kg sen igår...

3 kommentarer:

  1. Hej! Tycker inte heller alltid det är enkelt att veta vad man ska hitta på härnäst, vad som är lagom utmanande men inte alltför svårt.
    Här är snön så lös att vi förlorat två bollar så jag vågar inte ta ut dummisar just nu. De får anstå lite. Jo, på stig kan man ju lägga dem, visserligen. Sen är jag förkyld och bra hängig just nu, så läsa om andras träning är ungefär vad jag pallar. ;)
    Heja på! Eva o Lakrits

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa. Jag känner igen mig så väl! Här har vi tränat på garageuppfarten idag, på tok för mkt snö i skogen och på planen...Vi håller fortfarande på med stadga, ut-kommando på raka skick samt position (fot)utan att gå. Skyndar långsamt mest för att jag känner mig osäker om hur jag ska gå vidare. Det ska bli kul att ses på jaktträningen!

    Anita

    SvaraRadera
  3. Tack för era kommentarer! Ja, det verkar som att flera av oss verkligen behöver den här jaktkursen:-) Jag hoppas verkligen jag kan vara med en del, men det är ju betydligt oftare så varje gång blir nog svårt... Jag är lite sugen på en helgkurs, var inne på www.hittahundkurser.se. Där har de ju en hel del roligt...

    SvaraRadera