onsdag 19 januari 2011

Håll i, håll om, håll ut!!! (I hundträningen)

Håll i, håll om, håll ut är väl begrepp som egentligen kommer från barnuppfostran, utåtagerande barn som inte går att nå. Då gäller det bara att finnas där, hålla i så de inte skadar sig, hålla om för att trösta och hålla ut tills det går över...

Idag när jag var på promenad insåg jag att detta även går att applicera på träningen av en unghund. Som bekant drabbas ju unghunden då och då av "perioder". Det var något som jag satt och grät för när Bosse var i, och Leias första "period" var också en skrämmande upplevelse. När andra hundägare har det så kan jag glatt vifta bort det och förklara att det kommer att bli bättre, det gäller bara att HÅLLA I de regler och krav man haft tidigare. Nu har jag även när det gäller Leia kommit till den insikten att det kommer att bli bättre när det inte är så bra... Det jag har problem med nu är att hon återigen har roligare saker för sig i skogen än att hämta saker till matte, hon har till och med roligare saker för sig än att ens komma till matte. Ibland har hon så roligt att hon sticker... Inte så kul för matte, inte så kul för Leia heller i slutändan... Det gäller bara att få henne att förstå det...

Nu har vi återigen fokuserat på ordning och reda ett tag. Vi har gått tillbaka till att träna leveringar inne, vi tränar stadga och lydnad. Jag har en nagel i ögat på henne mer eller mindre hela tiden, känns lite som en terrier... Ute tränar vi mkt inkallning, ovillkorlig, men rolig när hon kommer. Jag är också rätt hård på att hon inte får springa som en tok eftersom jag då upplever att hon går upp i stress och lyssnar sämre. Alltså blir det en hel del fotgående på promenaderna och mer koppel än vanligt. Vi tränar mycket inne överhuvudtaget, där är mindre störningar och mindre upptinat, kletigt bajs att äta, något som är otroligt lockande överallt ute... Man känner sig tråkig och elak som matte, men jag vet att det är något vi ska igenom och vi kommer komma ut så mycket bättre och klokare på andra sidan, både Leia och jag!

Så:

HÅLL I de regler och krav man haft tidigare.
HÅLL OM när du tycker att det är för tråkigt med allt bråk och tjafs, ta en stund och gosa och gör nåt kul och skit i hur det går!!
HÅLL UT! Endast tiden kan hjälpa till här, det gäller att ta sig igenom den här tiden och överleva, inte mer...

Mer generellt kan man säga att antalet inlägg på denna blogg är direkt proportionell med hur bra vår träning går...

Ikväll åker jag till Stockholm för Campusdag. Kära bror och "svägerska" ska få sig en otroligt snabb visit, jag åker tillbaka redan imorgon eftermiddag. Leia ska få vara hos världens bästa hundvakter, Hanna och Kakan. Hon kommer nog ha kul och vara trött imorgon kväll! Skönt, eftersom jag kommer vara detsamma...
Bosse kräks på sin bråkiga lillasyster...

2 kommentarer:

  1. Lina, du är verkligen superduktig!!!

    SvaraRadera
  2. Haha Anita, nej det tror jag verkligen inte att jag är!! Just nu går jag bara på ren magkänsla när det gäller lilla damen. Men det har tom gått så långt så Björn märkt att hon är olydig, så det känns som jag inte kan göra så mkt annat än att ta tag i problemen. Men tack ändå!!

    SvaraRadera