tisdag 1 februari 2011

Som sagt...

direkt propotionell är antalet inlägg i bloggen med hur bra det går i träningen. Därav de få inläggen... Jag ska väl inte orda så hemskt mycket om det hela mer än att vi tränar på... Idag på lunchen tog jag hundarna med ut till Gränsö och gick ett varv runt Lillön. Jag har inte varit där sen det kom snö i mitten på november men nu gick det faktiskt ganska bra att gå där. Det var många som gått före mig så det var tilltrampat en stig i snön som var ganska hård och gick att gå på. Snart går det nog inte att gå där igen, det är extremt mycket vatten samlat på sina ställen. Än så länge var det ju i form av is, men när det börjar smälta blir det inte roligt...

Tänkte mig att jag skulle försöka mig på lite hundträning på promenaden också och hittade ett fint ställe. Ganska öppet närmast stigen, sen lite snårigare och lite vindfällor längre in. Perfekt för ett sök... Problemet är att antingen blir det för lätt (hon hittar den direkt och kommer med den) eller så blir det alldeles för svårt (dummin hamnade vid nåt tillfälle bakom en stor vindfälla och hon fick ingen vittring alls ifrån den.). Jag har svårt att liksom varierar svårighetsgraderna. Men jag ska väl inte vara alltför ledsen, jaktkursen som kenneln bjuder på börjar ju nästa helg. Som det ser ut nu kommer jag att kunna vara med de två första gångerna i alla fall och det känns jätteskönt! Då hoppas jag att jag får lite mer tips och idéer hur man kan variera träningen. Och vad man ska tänka på såklart... Jag avslutade promenaden med lite lydnadsträning, fokuserade på fotgående och ställande under gång. Det känns som att poletten börjar trilla ner för henne faktiskt! Det var kul! Det enda jag är lite osäker på är hur positionen är nu när jag får av mig täckbyxor och täckjackor. Jag har ju (kanske dumt nog...) fokuserat väldigt mycket på just position och precision i vinter och jag provade lite utan jacka och byxor häromdagen och det gick inte alls så särskilt bra. Lite trist, vi hade verkligen fått till den så bra! Men, det är väl bara att lära om, lära rätt...

Nu är Björn just inkommen från hundpromenad, nu ska jag ge mig ut och marschera. Hundarna får följa med en första som går ut, sen får de vara hemma när nr 2 ska gå. Inte lätt att vara hund i en träningsfamilj...

Axel var på kalas i söndags och skrapade upp sin arm. Han var så ledsen och hade så ont så han fick vara hemma från dagis igår. Jag var lite osäker på om han även skadat sig inne i armen eftersom han inte ville röra den, men senare under dagen använde han den som vanligt så det var nog bara sårskorpan som gjorde ont. Idag fick han gå som vanligt. Just nu är han nybadad och sitter och äter kvällsmat framför TV:n. Hög mysfaktor!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar