söndag 3 oktober 2010

En riktig jobbhelg...


...blev det här hemma den här helgen. Vi började med att lämna Axel till mormor och morfar i lördags morse. Sen gick vi hem och tapetserade och tapetserade, hela matrummet. En mörk, blommig tapet på ena väggen och en silvrig, ljus på de andra tre. Det var första gången jag tapetserade och jag var tveksam till hur det skulle bli. Men, det var inte alls så svårt som jag trott och det blev riktigt bra! Jättekul!



Idag började vi dagen med en höstpromenad ute i Ytterhult. Jag bestämde mig för att träna lite apportering med Leia för första gången, jag har varit lite feg förut och inte riktigt vågat prova för jag visste inte vad jag skulle göra om det blev fel.. .Men idag tog jag tjuren vid hornen och tog med en dummie ut. Vi gjorde såsom vi gjorde på förra valpträffen, Björn fick gå upp i skogen en bit och kastade dummien. Jag släppte Leia och hon stack iväg. Första gången tog hon dummiesen men släppte den en liten bit senare. Jag belönade henne ändå men lät henne sen vända ut och hämta den. När hon då kom med den berömde jag jättemycket och klappade och gosade. När jag lirkat loss den sen stund senare fick hon en godis. Vi gjorde likadant 2 gånger till och det gick som på räls. Hon sprang ut, tog den i munnen och hade full fart in. Hon fick massor av beröm och klapp och kel medans hon höll den i munnen och sen efter en stund tog jag den. Kändes skönt att ha vågat prova en gång i alla fall!

Sen fick Bosse prova. Han klarade det också galant såklart om än lite långsammare. Allra sist fick Axel göra och även han klarade provet utmärkt. Men han spottade ut Frolicen som han fick som belöning...

En härlig höstpromenad fick vi som sagt också...


När vi åkte hem åkte vi förbi byggvaruhuset och köpte lister och fönsterfoder och sen satt vi igång igen när vi kom hem. Nu är det målat och listat och fodrat så det stått härliga till. Nu är det så gott som klart, lite färg på elementet och lite i taket bara. Och sen ska det såklart upp gardiner och kanske nån väggdekoration, men sen är det klart. Skitsnyggt blev det!
I övrigt i Leiaträningen har jag börjat lite smått med grundövningarna i agilityn. Vi har börjat med kontaktfälten, jag vill att hon ska stå med framtassarna i marken och baktassarna på hindret. Jag låter henne inte gå några hinder utan låter henne bara ta sista decimetrarna på hindren. Jag klickar henne fram till det här och har väl kommit så långt att hon vet att man ska upp på hindret och gå till ändan. Hon har inte riktigt pejl på själva ståendet där än, men jag har börjat träna det här hemma genom att hon står med baktassarna på vår altantrappas sista trappsteg. Sen klickar jag och belönar massor när hon står stilla där... Min tanke är att hon sen känner igen situtationen när man kommer till hindret...
Jag har också klickat in lite lydnadsapportering, snabba lägganden och början till ställande under gång. Hon fungerar otroligt bra med klickern, lär sig jättesnabbt. Kul!
Annars är hon ungefär som förut, lite vidlyftig ute och lite nosig tycker jag. Men vi jobbar vidare så får vi se var vi hamnar...
Imorgon jobbar jag kväll, förmiddagen ägnar jag åt studier. Sen är jag ledig resten av veckan och ska plugga endokrinologi tror jag det var... Ha det gött!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar