onsdag 28 juli 2010

Några dagar i Uppland


Är till enda för den här gången... Vi började i lördags kväll efter att vi vaknat och nyktrat till efter Winnerbäcks konsert. Då tog vi oss upp till Lilla Essingen där vi lånade min brors lägenhet över natten. Det är en jättemysig lägenhet och med pizza och öl kändes det verkligen som semester. På söndagsmorgonen startade vi tidigt och åkte till kennel Thorsvi på valpträff. Det var jättekul att träffa alla människor man redan fått mycket kontakt med via Facebook och kul att se alla valpar. Vi inledde med grundläggande valpövningar, sitt med kontakt, grunden till fotgående och inkallning. Detta är enligt Anita den enda lydnaden en apportör behöver kunna. Och det verkar ju smidigt! Min uppgift känner jag blir att få ihop detta med tävlingslydnaden som jag inte vill ge upp än. Tex bryter Anita kontakten med hunden som sitter framför dig med att gå in och ställa sig i fotposition. Då vill hon att hunden släpper ögonkontakten och fokuserar ut i omgivningen igen. I tävlingslydnaden ska ju hunden hålla ögonkontakt just i fotpositionen... Än så länge bryter jag istället med ett varsågod när hon sitter framför mig...

Därefter var det fantastiskt god lunch och fika inne hos dem. Vi pratade också mycket om jaktträningens grundstenar och om passitivitet. Jag måste nog lägga mer krut på att hon ska vara passiv inne också, där far hon ju runt som ett skållat troll mest hela tiden...

Rent generellt tyckte nog Anita och Jörgen att det var väldigt mycket krut i den här kullen men det blir nog roliga hundar att jobba med! Sen sov Leia gott hela dagen!

Vi packade in oss i bilen och åkte vidare till Kånkebo där Axel äntligen fick träffa farmor och farfar igen!

I måndags tog vi en tur till Uppsala på dagen och på eftermiddagen åkte jag till Wijs Säteri och var med på jaktträning med kennel Thorsvi. Leia och jag var såklart bara där för att insupa atmosfären och titta lite på vad det handlar om. Det var jättekul att få se alla duktiga hundar och att träffa alla otroligt trevliga Thorsvimänniskor. Det känns lite som en stor familj och man blev så välkomnad!

I går tog vi en tur till Furuviksparken utanför Gävle. Det var en trevlig park men alldeles alldeles för mycket folk. Det kändes som att vi inte gjorde nånting annat än köade hela dagen... Men Axel hade roligt trots allt, red på häst och åkte karuseller... Vi hade med oss Björns kusin Peter och det var tur för det gick nästan åt tre vuxna för att hålla reda på ett barn och en hund...

Idag sitter jag på bussen på väg hem till Västervik för att jobba några nätter. Sen åker jag tillbaka till Uppsala för kusinträff igen!

Ha det gött mina vänner, lite fler bilder kommer så småningom!

3 kommentarer:

  1. Hej Lina!
    Har du alltså kört tävlingslydnad även med Bosse?
    Jag vet inte själv riktigt vad jag vill göra mer med Lakrits än jaktträning, men något lär det bli. Kanske lydnad, kanske bruks, kanske nåt annat.
    Jag känner också att man måste fundera igenom hur man vill ha de olika bitarna. Mycket kan man kanske lösa med olika kommandon på det? Fast vissa bitar vill man ju ska sitta utan för mycket kommandon. Jag ska allt ta och snacka med lite folk som kör både jakt och lydnad/bruks parallellt, höra hur de har löst det.
    Men visst är det skojigt med Thorsvigänget, precis som du säger - en enda stor familj! :D

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Synd att vi inte sågs i måndags, men det blir förhoppningsvis fler tillfällen och träffar med Thorsvigänget. Visst är det en skön familj man får med "på köpet" med valpen? :-D

    Må gott o lycka till med träningen!

    Åsa & Mocca

    SvaraRadera
  3. Eva: jodå, jag har lydnadsprovsdiplom i lydnadsklass 1&2 och tävlade trean när det kom annat emellan... Jag tror inte det ska krocka alltför mycket, jag tror de är ganska duktiga på att skilja situationerna ifrån varandra. Och sen kan man ju ha olika kommandon som sagt... Men det är lite smågrejor som man funderar på framförallt nu när de är valpar...

    Åsa: ja, det var synd, men jag lovar att hänga på fler gånger. Jag trivdes så bra med la familia!!

    SvaraRadera