fredag 9 juli 2010

Leia Marodör...

Läste på en annan blogg en lista på vad hennes valp tuggat i sig och som hon tyckte var ganska mycket... När jag räknade löst och kom fram till att det är ungefär vad Leia tuggar i sig på en dag tänkte jag att jag också kan göra en liten lista... Det här är sånt jag kommer ihåg och sånt som gått sönder, sen gnagar hon ju rent vänskapligt ungefär 30 gånger per dag på sånt som man hinner ta undan...

• Sin korg flisades sönder snabbt...
• Stora bitar av tapeten i matsalen är neddragna och uppätna.
• 2 håvar
• 5 fotbollar (plast)
• 1 pool
• 1 Legodinosaurie
• Splitter nya hörselskydd som Axel fått av sin morfar för att ha på speedway.
• Ett okänt antal kritor, giftfria
• Ett okänt antal tulpanlökar,inte giftfria, slutade med veterinärkontakt och kolsuspension.
• En plastleksak
• Två mattor, en tredje på god väg...
• En stentrappa (bara lite gnagat på murbruket, jag klagar inte...)
• Lite andra saker, odefinierbara efter att ha bearbetats väl av kliiga valptänder.

Fantastiskt underbart med valp!!

3 kommentarer:

  1. Valptänder kliar rejält, men när tandömsningen är över (ca 9-10 mån ålder) brukar det ge med sig. Mocca var OTROLIGT tuggig som valp, förstörde: 2 hallmattor, tidningar, pennor, ett par gummistövlar, min jobbväska (då var jag lite småsur..) och ett oräkneligt antal plastblomkrukor. Plus lite annat.

    Tjocka oxhudsben (utan knut som kan fastna i halsen), rejäla morötter och en gammal, vältuggad läderfotboll efter min äldre tik var också uppskattade tuggobjekt. Däremot gav hon sig inte på den fasta inredningen, tack och lov... ;-)

    Man får ha lite koll på småttingarna så de inte tar något farligt, plocka bort en del, ha överseende med annat och förse gnagarna med tuggvänliga alternativ. Lasse skänkte bl.a. en gammal seglarsko i tjockt läder. Den tuggade hon friskt på i flera månader och den höll bra, men till slut började bitar lossna och då slängde vi den.

    Lycka till!

    Åsa m. flock

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Oj vilket litet vilddjur =)

    Nu vill jag inte låta som en besserwisser men Gonzo har bara tuggat sönder en sak och försökte med mina foppa tofflor (tål valptänder förvånansvärt bra).Vi läste i det lilla labradorhäftet att man skulle byta ut hela tiden (när man ser) till något som valpen får ha (tugga på). Det fungerade susen på lilla Gonzo som nu är stor (fast valpen finns fortfarande kvar inom honom). Ni måste höra av er om ni har vägarna förbi uppsala!! Vi åker som sagt mycket sällan förbi Västervik! Skulle vara kul att träffas! Kram Joanna

    SvaraRadera
  3. Oj, hoppas inte Lakrits läser det här, för än ligger vi i lä... ;)

    SvaraRadera