tisdag 29 juni 2010

Sol, värme och bad...

...är ingenting man gråter för när man har semester! Sån himla tur jag haft med vädret hittills, det är ju helt fantasktiskt!
Midsommarhelgen har kommit och gått och den spenderade vi med våra goda vänner Mimmi och Daniel som var här från Uppsala. De kom redan i torsdags och då började vi med att åka ut till skjutbanan eftersom Björn köpt ett nytt vapen och han vill skjuta in det. Vi följde med allihop för att se hur Leia skulle reagera på skotten. Skönt nog reagerade hon inte alls, utan njöt bara av sin första skogspromenad. Rusade omkring bland smörblommor och ner i dikena och blev alldeles lerig... Men kul hade hon! Bilder finns i mitt album på Facebook: http://www.facebook.com/album.php?aid=176460&id=733143715&l=cf0ddb60b0


På midsommaraftonen startade vi med frallpartaj hos mina föräldrar. Katten fick vara inlåst i garaget stackaren... Därefter åkte vi direkt till midsommarfirandet på Kulbacken, ett väldigt trevligt sådant, lagom stort, lagom långt och lagom mycket folk. Leia skötte sig förträffligt och låg på sidan och sov hela tiden! Axel har alltid hatat att dansa kring granar och midsommarstänger och så även detta år... Jag hotade med att han inte skulle få någon midsommartårta (som stackaren hade gjort dagen innan...) men inte ens det hjälpte... Fin bildsvit på detta finns i mitt Midsommaralbum på Facebook: http://www.facebook.com/album.php?aid=176460&id=733143715&l=cf0ddb60b0
Därefter åkte vi hem och fortsatte med midsommarmat, tårta, grillat rådjur och gott dricka hela natten lång...


Midsommardagen spenderade vi i hajkens tecken. Vi stack iväg till ett naturreservat utanför Västervik och klättrade upp på ett högt berg. Oproffsigt nog hade vi inget vatten och hade inte läst på var vi skulle vilket resulterade i att vi höll på att dö av törst, värmeslag och att vi fick gå väldgit mycket längre än vi tänkt... Leia bar vi mestadels av vägen, på slutet fick vi även bära Axel, men han var innan det jätteduktig på att gå!


I söndags följde vi med mina föräldrar ut med båten. Vi hade en jättehärlig dag med sol och bad och Leia följde alla mina tidigare hundars exempel och sov gott på båten. Skönt med lugna hundar... På kvällen var Mimmi, jag och Leia ute på hundklubben för agilityavslutning. Leia fick busa med en liten blandrastik och hade så kul så kul!
Även dessa dagar finns fint dokumeterade av Mimmi: http://www.facebook.com/album.php?aid=176460&id=733143715&l=cf0ddb60b0


I måndags tog vi det bara jättelugnt och idag har vi varit och badat. Först vid vår brygga, sen ute vid Sandviken och nu sist återigen vid vår brygga. När vi var på badstranden hade jag med en stor tygbur som stod uppe i skuggan där Leia fick vara mellan promenader och vattenlek. Gick lite sisådär, hon gnällde lite och ville gärna vara med oss...


Det går superbra mellan Bosse och Leia nu, det är så himla skönt. De leker fortfarande inte, Bosse håller hårt på sin värdighet, men han har helt släppt tjurigheten han hade när hon kom. Han ville inte ens gå in i huset då, nu ligger han glatt brevid henne i soffan. Häromkvällen kröp till och med Leia upp i korgen hos Bosse och han låg kvar och såg helt avslappnad ut...


Leia är fortfarande otroligt trevlig, men har nog blivit lite mer varm i kläderna. Hon är stundtals HELT galen och bara far runt runt och biter och sliter i allt! Hon har bitit loss stora tapetbitar i matrummet, bitit sönder sin korg, biter i stentrappan ute, och snor alla Axels leksaker... Men sen kan hon också sova hur hårt och hur länge som helst ibland...


Träningsmässigt så håller vi fortfarande mycket på med ren vett-och ettikett... Dvs hur man tar godis från handen, hur man hälsar och hur man går ut genom grindar och dörrar... Jag har också börjat träna en hel del stadga, jag lägger inte direkt på nåt kommando utan visar bara med kropp och ljud att jag vill att hon ska stanna där jag satt henne. Hon är jätteduktig och så otroligt lyhörd! Sen har vi tränat sitt och ligg och sen såklart inkallning. Det är hon fantasktiskt duktig på, jag blir helt förvånad för hon kommer verkligen i alla situationer! Och då har jag inte ens använt pipan utan bara min röst. Duktig tjej! Idag provade jag även lite med en dummie, jag la den bara en liten bit ifrån oss. Hon hämtade den snabbt som ögat och kom med den till mig. Hon släpper den dock inte alls, vet inte om man ska byta med godis där eller bara lirka loss den... Vill ju inte att hon ska börja släppa för tidigt för att hon vill ha godis heller... Hmm, retrivermänniskor som läser detta kan ju gärna dela med sig av sina erfarenheter...


Nu ska vi ta en sista kvällskiss och sen blir det godnatt i värmen!

1 kommentar:

  1. Ni har verkligen härliga semesterdagar. Tänkte bara svara lite snabbt på Din undran om inlevering av dummy: strunta toltalt i dummisen, beröm henne jätttemycket och klappa om henne för att hon är så duktig som kommer TILL Dig med den, om Du försöker ta den ifrån henne kan hon uppfatta Dig som en "tjuv", och kommer kanske inte vilja komma med den till Dig. Tids nog kommer Du att få den i handen eller kunna byta den mot en godis... Hoppas att vi ses på valpträffen om några veckor...

    SvaraRadera