onsdag 6 maj 2009

Mitt kompetenta barn!!!

Jesper Juul heter ju en av barnvärldens stora guru just nu. Han syns överallt med sina böcker, coachningar mm mm. Jag är inget jättefan av honom, tycker att en del saker är lite märkliga... Men lite har man ju snappat upp i alla fall, bl.a detta med att barnen är mer kompetenta än man tror att lösa problem som man har.

Vi har sista tiden haft lite problem vid lämningen på dagis. Framförallt när jag lämnar vid lunch, då är han inte alls glad och det känns inte kul att lämna honom. Han tjatar också hela förmiddagen om att han inte vill gå till dagis, och försäkrar sig de dagar som han är hemma att han verkligen inte ska till dagis. Det känns ju inte helt bra, även om jag vet att han är glad sen på dagis... Så idag tänkte jag ta tjuren vid hornen, a la Jesper Juul. Så här var dialogen:

L: - Tycker du att det är roligt på dagis?
A:- Nej, det är inte roligt på dagis.
L:- Hur kan vi hjälpa dig för att det ska bli roligt på dagis? (Här väntade jag mig ett goddag yxskaft-svar, jag tyckte frågan var för diffus för att han skulle förstå. Istället kom blixtsnabbt följande svar):
A: - Jag vill titta först. Jag vill sitta hos fröken en liten liten stund.
L:- Okej, vill du att en fröken tar hand om dig när ju kommer?
A:- Ja, det vill jag.

Otroligt häftig känsla när han svarade så klockrent!! Sagt och gjort, jag ringde dagis och pratade med föreståndaren. Vi fick lov att komma lite tidigare så att han inte kommer mitt i blöjbytet precis innan lunch, utan att någon verkligen har tid med honom. Och idag när jag lämnade så kom Axels fröken, bjöd med honom in i lekhallen, och Axel var hur lycklig som helst!! Fantastiskt dagis, fantastik personal. Och fantastiskt barn!! Att de så konkret kan uttrycka vad som är fel!!

5 kommentarer:

  1. ÅH SÅ HÄRLIGT!! Underbart och så himla vacker att han kunde uttrycka sig så och att han ville göra det bättre!! Gullpojke!

    Det känns bättre nu... Men jag hör gärna av mig via mejl (lättare) om det blir igen... Kramar // ULrika

    SvaraRadera
  2. Ja, tänk ibland ligger lösningen helt plötsligt mitt framför näsan, och så enkelt! Kul!!

    SvaraRadera
  3. Störtskönt! Heja Jesper Kul! (Juul, menar jag!)

    SvaraRadera