torsdag 7 april 2011

Storm...

bjöd Aprilvädret på idag... Men inifrån ser det härligt ut med sol och runt 12 grader varmt. Men "träden dansar" som Axel sa.

Axel har varit rejält förkyld i några dagar och imorse var det värre än vanligt. Jag har inte supermycket att göra i skolan, eller snarare, jag är helt omotiverad och gör ändå ingenting, så jag tyckte han kunde vara hemma. Vi hade en riktig mysdag, med lång pyjamasmorgon och lite lekpark och utevistelse på förmiddagen. Eftermiddagen har vi bara myst, fikat, lekt med bilar, Flexitrack och pysslat i pysselbok. En riktigt mysig dag med andra ord, sån dag som vi hade förr när jag inte pluggade. Man saknar de dagarna ibland, nu pluggar jag ju hela veckorna om jag inte jobbar, och jobbar ofta i helgen. Så det är så mysigt att få vara på tu man hand med Axel ibland. Han är fantastiskt rolig just nu, är i en väldig tänkarålder! Han tänker och säger massa roliga saker, men det är alltid väldigt smart tänkt nånstans långt bak i tankebanorna. Idag gick han och nynnade på reklamlåten till 118 800. Men det roliga var att han hört fel, han sjöng "hundra arton mata humla"... Så gulligt!!

Både hundarna skitar ner nåt fruktansvärt just nu, jag är helt desperat! Både grus och skit utifrån, och sen fäller båda. Idag fick Leia premiär för pälsvård, jag kammade med underullskam och drog med gummikarda. Hoppas det hjälper lite i alla fall. Jag är verkligen inte pedant av mig, men nu är det för jäkligt! Jag storstädade för två dagar sen och skurade golv och dagen efter låg det stora grushögar överallt! Och sofforna är helt täckta av hundhår hur ofta jag än dammsugar dem. För att inte tala om alla kläder! Axel som kryper omkring på golven får jag försöka avhåra så gott det går innan han går till dagis på morgonen för att undvika allergiattack hos de andra stackars barnen. Jag blir galen! Men, även denna fällningsperiod och grusperiod går väl över...

Leia har förfallit lite till sitt gamla jag och tuggar och biter gärna på det hon kommer åt. Än så länge är det inget dyrt som kommit ivägen, men jag bara väntar... Hon har enormt mycket energi just nu, det är svårt att få henne nöjd några längre stunder... Vi tränar en hel del, både apportering och lydnad, men hon får liksom aldrig nog. Men, det är ju som sagt inte en familjebil jag köpt utan en Ferrari, så det är väl bara att gilla läget... Hon är i alla fall fantastisk när man har med henne på alla tänkbara ställen, lugn och trygg och har lätt att koppla av. Så det känns skönt att se. Det är bara här hemma hon är mer vild än tam! Just nu far hon runt utanför fönstret med nån slags skumgummiplatta som jag inte vet var hon hittat.

På tal om lydnad är Leia och jag anmälda till hennes livs första lydnadstävling! Det ska bli väldigt intressant att se hur det går fram tills dess, jag förespråkar ju att alltid bara köra puttedelar av momenten när man tränar. Detta för att kunna belöna rätt beteende och kunna mängdträna just det man behöver träna mer av. Det här resulterar ju då i att jag ännu inte satt ihop ett enda moment med Leia utan bara tränat delar. Hon har t.ex. aldrig gjort ett läggande under gång från fotgående, aldrig gjort ställande under fotgående och aldrig legat plats med någon annan hund. Men men, funkar min teori ska ju hunden sen kunna hela momentet sen när man sätter ihop alla delarna så det ska nog gå bra! Och nån gång lär jag ju prova att köra igenom momenten innan...

Jag är just inkommen från en tur på motionsslingan ovanför oss. Jag har gått där ett par kvällar nu i veckan, det är så härligt att gå mitt inne i skogen. Det brukar vara lite av ett safari med rådjur, harar, olika fåglar och så massa roliga vattensamlingar att plaska och bada i. Rådjur, harar och fåglar går utmärkt att passera och kalla in ifrån, men idag kom nånting mycket mer konstigt i Leias ögon. Rätt som vi gick där brakade det till bakifrån och i full fart kom ett helt gäng löpare som intervalltränade. De skrek och vrålade och kastade sig huvudstupa förbi oss. Leia blev rejält skärrad och jag blev också lite rädd och överraskad. Som tur var hade jag precis passerat några hundar så jag hade Leia fot och fick tag i hennes nackskinn. När de väl passerat var det som att Leia bemästrade sin rädsla och tänkte "nu jäklar ska jag ta dem"! Trots att jag tyckte att jag "stängt av henne", och att hon var lugn och fokuserad innan hon fick sitt "varsågod" så drog hon som en rem efter dem. Jag ropade på henne men i full storm tror jag inte hon hörde mig. Som tur var hade jag visslan på mig, så en visselsignal senare var hon vid min sida igen. Och då var jag lite mer på min vakt. Sen hade vi tur eftersom löparna hade stannat lite längre bort och när vi kom ifatt dem var de hemskt trevliga och undrade om de hade skrämt hundarna. Leia fick hälsa på några av dem och sen tror jag det var glömt. Nästa gång vi mötte dem tog hon ingen notis om dem, det var skönt!

Jag har börjat min vardagslydnadskurs som jag är instruktör för. Det är första gången jag håller vardagslydnad, jag har bara hållt tävlingslydnad förut, men än så länge går det bra. Det handlar ju mest om att lära folk hantera sina hundar och att skilja mellan uppfostran och träning. Jag jämför alltid alla problem med barnuppfostran. Hur skulle du göra om din treåring står och slår på dig? (Hunden som hoppar upp och biter husse i armen hela tiden) Jag skulle i alla fall vänligt men bestämt ta tag i barnet och tala om att så gör man INTE!! Och på samma sätt kan vi faktiskt ta tag i våra hundar om de är helt oreglerliga och inte lyssnar! Jag menar inte på något sätt att vi ska åsamka våra hundar nån som helst smärta eller skada, men vi måste våga ta i dem om de inte lyssnar eller respekterar oss! Sen när det handlar om ren träning, inlärning är det en helt annan femma! Då ignorerar jag bara de felaktiga beteendena och belönar de beteenden jag vill ha. Då får jag en glad och lydig hund som jobbar för att hon vet vad som lönar sig!

Det var många intressanta repotage i senaste numret av Canis. Mitt nästa projekt med Leia tänkte jag ska bli "backa" och det var flera bra tips på det. Jag har ju börjat lite med bakdelskontroll, men det har inte riktigt funkat. Jag är för otålig och Leia för het. Så nu ska jag först och främst lära henne att backa på ett riktigt sätt, med lågt huvud. Sen ska jag applicera det på att backa upp på saker, t.ex. kontaktfälten på agilityhindren.

På tal om agility har jag provat lite smått. Hon har fått prova några tunnlar, några små minihopp och nu igår provade vi slalom första gången. Och det är helt sjukt, hon lärde sig slalom bättre på 3 minuter än vad Bosse någonsin har kunnat genom alla år! Jag klickade varje sväng hon gjorde runt pinnen och det tog typ 2 gånger innan hon sökte hindret och började jobba själv. Så coolt! Nu är nästa projekt att röntga hennes höfter och armbågar för att se att allt är OK innan man drar igång på riktigt.

Nästa vecka ska bli så kul för vi skulle ha föreläsningsdag på fredagen. Och sen fick jag häromdagen ett mail om att det fanns möjlighet till jaktträning med Leias kull för Anita (Leias bästaste uppfödare) på torsdagskvällen. Genast såg jag ju möjligheten att kunna vara med på den, bara jag hittade hundvakt till Leia när jag skulle vara på föreläsningar hela dagen. Och jag hann knappt börja leta förräns det var löst eftersom vi har världens bästa uppfödare! Leia får stanna där efter jaktträningen och sen hämtar jag henne innan jag åker hem på fredagen. Fantastiskt kul!! Sen kommer jag kunna vara med på jaktträningen på långfredagen också, så jag är så glad. Det finns ju inget roligare än att träna för Anita!!

Nu ska jag gå och slänga mig i soffan en stund innan det är sängdags. Imorgon är det tidig morgon för oss alla, jag jobbar dagtur. I helgen blir det lite hundkurs, lite nattjobb och lite annat pyssel. Vädret ska ju bli fint så det ska bli härligt!

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa! det där om Ferrari och familjebilar känns igen...:)Vi ses på torsdag! :) Anita

    SvaraRadera
  2. Häftigt med agilityn! Då syns vi den 22 april då, för på torsdag kan jag tyvärr inte.

    /Eva

    SvaraRadera