onsdag 16 februari 2011

Sjukstuga...

har vi här hemma för tillfället om nån möjligtvis missat mina Facebookinlägg. Axel började i lördagskväll med att bli gnällig och blank på ögonen. Mitt i natten vaknade han och var het som en kamin. Hela söndagen hade han runt 40 grader hela tiden, gick ner till strax över 38 när han fått febernedsättande. Men 3-4 timmar efter låg han på 40 grader igen, helt hopplöst. Samma visa hela måndagen, men igår tisdag blev det lite bättre. Han gick ner och blev nästan feberfri av Iprenen. Imorse vaknade han feberfri, jag var så glad att det äntligen var över, men nu på eftermidddagen blev han åter gnällig och feberblank i ögonen och tempen visade igen på 39 grader. Men idag har han faktiskt ätit, om än pyttelite, för första gången sen han blev sjuk. Så det är nog ändå hopp om livet får vi hoppas.

Stackars hundarna har det varit lite synd om senaste dagarna. Dessa dagar är man väldigt glad att man har de hundar man har, det funkar trots allt att gå bara små rastsvängar ett par gånger om dagen. Det skulle ju inte vara ett bra liv för jämnan, men det är skönt att se att framförallt Leia, inte går bärsärk trots grav understimulering... Igår kom i alla fall mamma och tog de på en kvällspromenad så de fick komma ut lite längre än 10 min åt gången. Och ikväll har mamma och jag gått en rejäl runda. Dessutom hann jag med att träna lite med Leia på eftermiddagen. Vi körde både lite lydnad (fotgående, ställande, lydnadsapporteringen, platsläggande och platsliggning) och lite jaktträning (några markeringar och några linjetag, stadga och jaktfot). Det märktes dock här att Leia gått på sparlåga sista tiden, hon taggade till rejält, men var helt tyst, lugn och fin, så det kändes ändå bra. Vi avslutade med en liten skogssväng bland 1000 rådjursspår för att se vad hon gjorde, men hon höll sig finfint vid min sida. Ikväll på kvällspromenaden mötte vi flera hundar och hon gick lös vid min vänstra sida utan att så mycket som snegla åt hundarna. Otroligt välartad hund må jag säga!!

Till min stora sorg missade jag starten på jaktkursen nu i helgen. Vi skulle ju åkt upp i fredags, dels för att hälsa på Axels senaste kusin, lilla Emanuel, dels för att jag skulle på jaktkursen. Men i fredags var det ju som bekant kaos norröver och alla avrådde oss från att åka. Och jag var rätt glad för det också sen på eftermiddagen när jag insåg vilket oväder vi skulle ha mött... Istället gick vi på bio, Trassel, och åt på McDonalds till Axels stora lycka. Vi var ju tvungna att uppbringa allt mys vi kunde komma på för att uppväga att han inte skulle få åka till farmor och farfar. Han var så ledsen för det. Vi hoppas på att komma iväg en helg lite längre fram istället.

Jag är otroligt trött ikväll, det märks att man varit vaken flera timmar varje natt med en feberhet son senaste dygnen... Det ska alldeles strax bli sängdags, jag väntar bara på att Axel ska sluta hosta så jag kan sova...

I helgen blir det nattjobb för min del, om jag klarar mig från alla baciller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar