onsdag 1 december 2010

Lite trånga...

När jag hämtade Axel på dagis häromdagen hängde det en lapp:

"Axel klagade på att gummistövlarna var lite trånga"

Jaha tänkte jag, de är ju nästan nya... Kollade på dem och de var storlek 22!!! Nämnas bör att han har 29 på sina vinterskor... Stackarn, tårna måste varit helt mosade i stövlarna! Nu är han nyekiperad med fodrade gummistövlar (som jag har varit bestämd motståndare till) med dinosaurier!!

Mer snö har det såklart kommit! För er som inte har Facebook lägger jag ut lite bilder som jag tog idag. Fascinerande mycket snö! Och mer ska det tydligen komma enligt SMHI, klass 1 varning är återigen utfärdad. De duggar tätt... Får se om vi tar oss till dagis imorgon. Igår fick vi ta pulkan och apostlahästarna när vi skulle hämta. Björn fick sluta tidigare för det gick inte jobba.

Vår framsida




Vår baksida, mjukt inbäddad....
Leia har bra utsikt... Kolla det 1 m höga staketet....





Högalundsgatan uppåt....




Och Högalundsgatan neråt...

Leia har varit lite "tråkig" en period igen... Svårt att komma till ro inne, trampar och trampar var jag än går.... Jag blir irriterad, hon blir nervös av det och trampar ännu mer... Jag tycker inte det känns riktigt bra att stänga in henne för mycket heller, då ligger hon bara vid gallret och ser djupt olycklig ut. Jag vill att hon själv ska gå och lägga sig och vilja ligga kvar där för att det är skönt... Jag har idag provat att öka maten lite, jag tycker hon blivit väl smal och jag minns att hon var så här "trampig" tidigare en gång och när jag ökade maten blev hon lugn igen. Det har faktiskt fungerat mkt bättre idag, så jag håller tummarna att det hjälper!

Igår insåg jag också att jag helt glömt bort koppelträningen... Jag har ju henne i princip alltid lös, hon är ju så fantastiskt lätt att ha lös, kommer alltid när man ropar och håller sig på lagom avstånd... Men sen var hon ju hos hundvakt en del förra veckan och då hade hon varit rejält dragig... Och igår hade jag henne i koppel en stor del av promenaden, och JA, hon drar verkligen. Hårdträning hela promenaden igår, ibland blir min envishet helt abnorm!! I fullständig snöstorm och kyla stannade jag varje gång kopplet sträcktes och backade, backade, backade tills Leia sökte min kontakt. Då gick vi vidare några meter tills kopplet sträcktes igen... Promenaden tog lång tid och vi kom inte så långt, men jäklar vilken skillnad det var idag! En enda gång behövde jag backa idag, sen har hon gått så fint så fint! Hon var ju lättlärd enligt FART-testet och visst stämmer det!

Idag fick jag mer användning av det jag lärde mig på FART-testet. Jag tränade lite med Leia på lunchen och tänkte avsluta med ett linjetag. Jag upptäckte nämligen igår att hon inte alls kan ordet ut om jag inte synligt har lagt någonting där ute... När jag droppade en dummy på promenaden förstod hon inte alls vad UT betydde, för hon såg ju ingenting därute... Så det tänkte jag avsluta träningen med. Jag satte Leia och gick och la ut dummyn. För att det skulle bli lite svårare för henne tänkte jag vända om och gå några meter och Leia följde snällt med som om hon inte alls brydde sig om dummyn som låg längre bort... Men sen när jag tänkte vända, så läste hon mig direkt och stack i full fart mot dummyn. Jag hann stoppa henne efter bara några meter men då insåg jag hur laddad hon var och bestämde mig för att gå en promenad först. Sen tänkte jag komma från andra hållet och skicka henne på dummyn. Men när jag gick promenaden var hon ganska laddad hela tiden och jag bestämde mig därför för att hon inte alls skulle få det hon förväntade sig. Utan vi gick sakta och stilla fram till dummyn, jag plockade upp den och la den i fickan. Snopet för Leia, kändes grymt bra för mig!

Nu har ny kurs i skolan börjat igen. Massor att läsa och massor att sätta sig in i. Men det är skönt att praktiken är klar för den här gången och man kan koncentrera sig på skolan istället.

I helgen jobbar jag för första gången på 6 veckor. Ska bli jättekul, jag längtar verkligen! Nu ska jag titta lite på arga snickaren, det är alltid spännande!

4 kommentarer:

  1. Vi har också gjort FART idag. Finns på hemsidan. Känner igen mkt av det du skriver. Draget i kopplet tex. Måste nog ta tag i det!

    SvaraRadera
  2. Ha, ha. Lite trånga..... Dagispersonalen försökte säga det lite fint..... ;-)
    Fick han ens i fötterna i dom??

    SvaraRadera
  3. Nja Therese, det är ju det man undrar... Det kan inte varit särskilt skönt i alla fall... Dinosauriestövlarna blev det storlek 30 på... Så jag gick upp 8 storlekar...

    SvaraRadera
  4. Skrattade åt gummistövlarna. Tiden går fortare än man tror... ;)

    Jättebra träning du fick till med dummyn och förväntningen!

    Koppel: visst märks det skillnad nu mot när de var yngre. Jag tränade rätt mycket koppel då, korta bitar, med Lakrits. Och andra små lydnadsbitar, förresten. Senare har jag mer koncentrerat mig på att han ska börja gilla dummies, bollar och andra leksaker och det andra har fallit undan lite. Men när man sen går en koppelpromenad (gick med Kasper och en bekant som också hade två hundar) så ser man plötsligt vad som saknas! Vi ska också ta tag i den biten lite mer koncentrerat igen. Det är väl unghundshormonerna som sätter fart, också...

    SvaraRadera