torsdag 16 december 2010

Vanligtvis är jag ganska snäll...

Jag kan inte säga att jag särskilt ofta hamnar i konflikt eller argumenterar med folk... Men, när jag har hundar i koppel framför mig blir jag som förbytt... Jag blir så fruktansvärt jävla irriterad på folk som inte kan kontrollera sina hundar!! Jag har en kvinna som bor här ovanför som verkligen retar gallfeber på mig. Hon har en hund av spetstyp som alltid är helt rabiat och skäller och gormar... Vanligtvis träffas vi på en smal gångbana, hunden står då längst ut i kopplet och hon hänger bakom. Sen tycker hon att jag ska gå förbi på de 15 cm som finns kvar av gångbanan... Idag träffade jag henne igen, dock på en stor, superbred bussgata. Skönt tänkte jag, då behöver inte problemet uppstå. Men, vad händer? Jo, hon stannar först med hunden längst ut i kopplet på sin sida... Sen drar hunden henne över hela gatan, hon gör små halvhjärtade försök att stoppa den. När hunden är några decimeter från mig och mina hundar så ryter jag i. Du kan INTE släppa fram din hund hit!! " Nej, svarar kärringen då, det är ju därför hon är så arg på dina hundar". Det skulle hon inte ha sagt, herregud vad jag tände till!! Vad jag sa vet jag inte riktigt säkert, kontentan var i alla fall att hennes hund inte skulle bestämma vem de skulle hälsa på... Och ännu mindre ska hennes hund bestämma vem mina hundar ska hälsa på!! Jag skulle nog behöva träffa den där damen utan hundar och ta ett allvarligt snack med henne, det är jobbigt när man träffas så här var och varannan dag...

Träningen med Leia går framåt, just nu är det väldigt kul! Vi har ju av förståeliga skäl (typ 75 cm snö...) inte kunnat träna så mycket vanlig träning sista tiden utan vi har ägnat oss väldigt mycket åt positionsträning i foten, och avlämningar i apporteringen. Det har gått fantastiskt bra och fort framåt. Avlämningarna har jag tränat dels på "Anitas sätt" genom att låta Leia ta apporten och sen backa och visa att jag vill ha apporten i händerna. Dels har jag klickat in henne när hon lyfter upp apporten och höjer blicken mot mig för att vilja lämna av apporten. Jag har även klickat in att hon inte tar om eller tuggar på apporten, utan bara håller lugnt och fint tills hon får ett släppkommando, "tack". De här bitarna har jag satt ihop och det har klickat superbra! Just nu har hon fantastiska avlämnanden i alla situationer, riktigt superkul!! Jag vet att det inte kommer att vara för evigt, jag vet att hon kommer få andra idéer och andra tankar, men det känns som vi har en bra grund att falla tillbaka på nu.

Posistionen i fotgåendet har jag jobbat på genom att i princip bara stå stilla och vänta i att hon hittar rätt position. Nu kommer hon i princip alltid in perfekt och sitter supersnyggt med fin kontakt. Hon tar upp kontakten när jag säger fot och har helt klart en förväntan på kommandot. Jag kan flytta några steg åt sidorna och hon följer fint med rumpan och flyttar efter. Jag har även tagit nåt steg framåt och hon följer fint och hittar fint in i utgångsställning vid halten utan hjälper. Jag har ännu inte gått några egentliga sträckor än, vill att positionen ska sitta till hundra procent först!

I övrigt har vi tränat ställanden, både med kommando, men framförallt med visslan. Funkar också bra men har inte börjat ta in det i lydnadsträningen riktigt än. Snabba lägganden tränar vi också på, men där har jag lite svårt att få det att funka när hon är vid min sida. Det funkar när jag står stilla men inte när jag går... Jobbar på att få henne att smäcka ner i backen samtidigt som jag sätter ner vänsterfoten, detta för att få ett snabbt och koncist läggande. Går som sagt lite sisådär, jag är inte helt nöjd, men har heller inte tränat detta så mycket.

I apporteringen har jag även jobbat en hel del med att skicka henne mot dummysar hon inte sett att jag lagt ut, som linjetag fast hon inte vet att det finns nåt där. Jag vill ju att hon ska gå på mitt ut-kommando oavsett om hon tror att det är nåt där ute eller inte. Så just nu jobbar vi hårt på att hon inte ska tro att något finns där, men det gör det, varje gång. Det har funkat bra hittills. Jag har även börjat träna närsökssignal lite mer frekvent, något som jag har haft lite svårt med tidigare då hon blivit väldigt störd av pipan, men nu köper hon det fint. Bra med snön, bara att strö ut lite godisar runt sig och sen får hon leta...

I övrigt i livet är det som vanligt full fart! Jag är just hemkommen från Stockholm där jag varit uppe på Karolinska i två dagar. Två dagar fyllda från morgon till kväll av föreläsningar och seminarier. Jag var sjukt trött när jag kom hem igår kväll... Och idag har jag haft vansinnigt svårt att få nåt vettigt gjort. Det känns som man inte vill plugga just nu, bara pyssla, baka, göra julgodis och fixa det sista inför julen... Men universiteten har ju som bekant, av någon outgrundlig anledning, inga jullov så det är bara att jobba på!

Bobban har ju flyttat in här för några veckor. Han sköter sig helt fantastiskt fint, är så snäll så snäll och har inte gått hem till sitt "ordinarie" hem en enda gång. Duktig jaujau!! En lampa har han kraschat när magen tog emot uppe i fönstret, men det får vi leva med. Jämfört med Leias förstörelsekonto så känns det som ingenting... Senaste två dagarna när jag var i Stockholm rykte en Spidermanfigur, ytterligare ett duntäcke, några legobitar och kanske ev. en fjärrkontroll. Den har vi inte hittat än...

Nu ska jag ägna mig åt att lägga in lite kort här i bloggen, och kanske också nån film??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar