söndag 3 augusti 2008

Algförgiftning...

... är inte roligt!! Vi var ju ute på sjön onsdag och torsdag. Hade det mysigt, grillade på kvällen och sov gott i tältet jag och Björn. Axel sov i ruffen mellan mormor och morfar. Vattnet var otroligt varmt och skönt och vi badade och badade! Lite alger var det i vattnet i vanlig ordning, men inte värre än att vi badade utan problem. Jag försökte hålla Bosse ifrån vattnet så gott det gick, jag släppte i honom att bada, men såg sen till att han inte slickade sig i den blöta pälsen... Men så rätt vad det var på torsdagsförmiddagen hittade vi honom i vattnet i full färd med att dricka upp halva Östersjön... Alger och allt! Vi var glada på torsdagskvällen att det inte verkade vara någon fara med honom, lite trött och slö var han men det var vi ju alla efter sjöturen...

På fredagen när jag kom upp hade Bosse kräkts flera gånger, och låg kvar på sidan i sina kräkningar.... Han var jättedålig, tittade inte ens upp när jag kom. Jag försökte lyfta upp honom för att han skulle resa sig, men benen bara vek sig under honom. Vi la ut honom i trädgården, och han bara låg och låg. Lite vatten drack han, men kräktes genast upp det igen... Usch vad hemskt! Jag ringde runt till olika veterinärer och till giftinformationscentralen och de trodde alla att det var alger. Jag fick komma med honom till Valla djurakut i Linköping på en gång. Proverna de tog där visade tack och lov ingenting, men han var riktigt dålig och blev inlagd med medicinskt kol och dropp. Som tur var piggade han på sig snabbt och jag fick hämta honom igår igen, nu betydligt piggare och gladare! Men riktigt kry verkar han ändå inte vara, han äter inget och dricker dåligt. Och är fortfarande dålig i magen. Men jag ska väl ge det tills imorgon innan jag hör mig för vidare... Riktigt otäckt var det i alla fall när han var så dålig, det är så hemskt att se sin hund så sjuk! Och jag som alltid har förundrats hur hundar kan drabbas av algförgiftning, det är väl bara att se till att de inte dricker...

Sitter på jobbet nu, har det ganska lugnt. Börjar räkna ner mina dagar på avdelning 1, ska ju vara föräldraledig i några dagar i augusti när Axel ska börja nytt dagis. Och sen börjar jag på akuten igen 1 september.

Skönt att det extremt varma vädret är slut, det blir nästan för mycket tillslut. Man orkar liksom inte göra någonting. Nu sover man betydligt bättre och tar sig för saker på ett annat sätt!

I helgen åker vi till Uppsala för att gå på bröllop, ska bli jättekul! Och riktigt lyxigt, vi ska bo på hotell jag och Björn, mitt inne i city. Kul, en liten minisemester ihop! Axel ska vara med mormor och morfar, kanske åka till Ölands Djurpark har jag hört...

4 kommentarer:

  1. Åhh!! Stackars Bosse!! Lukas skickar massor av styrkekramar till sin "bästa" vän (ja, ja, i alla fall enligt hans matte). Hoppas han kryar på sig snart. Tråkigt att när ni kommer upp och hälsar på så är inte vi hemma. Vi saknar er och det skulle vara så roligt att träffas!! Det känns som det var ett tag sedan senast. Man får väl hålla sig till september. Den som väntar på något gott....

    Tänkte också berätta att jag har anmält Anton till ridskolan. Han är helt överlycklig!! Han kommer förmodligen bli Kolugnens Cowboy (ha, ha). Mamma blev helt i eld och lågor och skulle genast åka och köpa en liten ridhjälm.

    Jag ringer nån dag!

    Kram Jessica

    SvaraRadera
  2. Oj, glömde berätta! Therese och Andreas har fått en liten flicka. Gå in och kolla på webbisar på www.uas.se.

    SvaraRadera
  3. STACKARS BOSSE!!! :(
    Hoppas han blirbätre snart!

    Kommer ni å hälsar på när ni är här???
    Kramar /Ulrika m familj

    SvaraRadera
  4. Hmmm... Uppsala, minsann? Kan ni inte åka hit ngn gång utan en massa bröllop och grejer? Så att det finns lite tid över för en fika, eller två? *s* Klappa på Bosse! Skönt att höra att det avlöpte väl....

    SvaraRadera