torsdag 17 november 2011

Tummen i ögat, rama in, stoppa in i lådan, visa vart skåpet ska stå...

... ja uttrycken är oändligt många. Till syvene och sist är det nog ungefär samma sak vi menar, det är när man upptäcker att hunden plötsligt inte alls är sådär vattenkammad och ordningsam och lydig och vek som man tänkt och trott, utan helt enkelt kan själv, kan bättre och skiter fullständigt i vad jag som matte säger... Eller ja, viss överdrift kanske, men det är ändå åt det hållet det lutar...

Jag har senaste veckan av olika orsaker varit svag och emlig och inte riktigt orkat engegera mig i vare sig hundträning eller vardagslydnadens fighter. Om det är denna svaghet Leia utnyttjar, eller om hon bara helt enkelt är understimulerad, eller om det har att göra med att hon faktiskt är 1,5 år och i sin sista könsmognad, eller om det är en kombination av allt detta, ska jag låta vara osagt, men tjafsig är hon...

Hon lyssnar inte när jag ropar, springer och far och äter allehanda skit hon kommer över... När jag läser gamla blogginlägg inser jag att det är exakt så här hon betett sig periodvis även tidigare. Skillnaden den här gången är att jag inte är det minsta bekymrad eller orolig utan mer konstaterar, "jaha, nu var det dags igen". Det gäller att samla ihop och få henne att fokusera, att bli tydlig med våra olika roller och att visa vilka saker här i hundvärlden som inte är förhandlingsbara... Vi kommer att komma ur det här i rätt läge, det är jag säker på, det är bara att vi ska ta oss dit.

Det är verkligen svårt att få till någon som helst jaktträning just nu. Mitt träningsgäng kan bara träna helger, och då jobbar ofta jag eller är bortrest. Jag kör lite grann själv på dagarna, men det blir nästan bara dirigeringar och stoppsignaler, viktigt i och för sig, men det suger att få träna på riktigt snart! Tror vi ska få till en träning på söndag, det längtar jag till!

Idag har jag börjat en liten miniprivatkurs i tävlingslydnad för några närmast sörjande. Riktigt roligt att hålla kurs och hjälpa folk igen, det är väldigt roligt att hålla kurs för människor som gör som man säger... Vi tränade på ingångar, sitta fot vid sidan, nedlägganden, kvarligganden och tandvisning. Duktiga var både hundarna och förarna!

Som grädde på moset blev jag rejält lydnadssugen själv igen, så nu har jag raggat upp en träningskompis till imorgonbitti så ska vi köra ett pass. Får se om vi även försöker oss på lite agility, det var extremt länge sen jag körde, men jag hade ju faktiskt tänkt att vi skulle försöka oss på även den sporten...

I skolvärden är det uppsats, eller projektplan, som det fint heter, som gäller... Vi kommer ju inte att skriva vår magisterexamen nu, utan gör bara en projektplan inför en ev. magisterexamen. Så vi ska tänka ut en studie och hur vi skulle göra den och skriva ner allt detta. Känns faktiskt ganska kul!

Imorgon jobbar jag, jobbar hela helgen för den delen. Hoppas det blir kul och lagom mycket att göra! Ha det gott!

1 kommentar:

  1. Dirigeringar i olika slags terräng, med terrängbyten. Stoppsignaler med olika slags störningar. Stanna på stoppsignal även när hon inte ser dig. Närsök, närsök, närsök.... Lär henne att ligga kvar tight i området, inte gå ut i stort sök. Det gäller även när du har skickat på en linje och stoppat på håll. Se till att hon går rakt, stannar på stoppet och ligger kvar tight i området. Kan hon det, då har du en hund som kommer att ta priser på A-prov på sikt. :-) Det räcker inte med raka linjer och ett "ganska" bra närsök när hunden jobbar nära. Det gäller att det funkar på håll också. Skitsvårt! Men utmanande och roligt att försöka få till.

    Där har du lite att fila på när du tränar på egen hand. ;-)

    Lycka till och ha det gott!

    Åsa m flock

    SvaraRadera