torsdag 10 november 2011

Har äntligen fått tummen ur...

och har tränat lite hund! Det har ju varit svårt sista tiden eftersom jag var i Stockholm och sen har jobbat. Det märks att Leia inte mår riktigt bra när det blir långa träningsuppehåll, hon blir ännu mer vek, rädd och osäker. Och det är klart, en Ferrari mår väl inte bra av att krypa fram i stan:-)

Idag gick vi först en sväng i rejält jobbig terräng, tät skog utan stig. Sen la jag ut ett dummisök. Jag gjorde som Anita tipsade, jag vittrade in ordentligt vid varje dummi och gömde/grävde ner den. Leia hade ju grym energi i kroppen och sprang i 100 knyck till en början. Hon går i mitt spår när jag gör såhär så det gäller nog att mixa det med att kasta ut dummisar. Efter en stund sänkte hon farten och började jobba. 3 st kom in utan större problem, sen hade jag en puttedummi alldeles nära oss. Jag såg att hon fick vittring på den flera gånger men hon orkade inte följa upp den utan sprang bara förbi. Tillslut påminde jag henne med en närsökssignal och hon jobbade och jobbade för att hitta den. Tillslut var hon riktigt trött så jag gick ut också och letade, det ökade på frenesin i Leias sök! Och tillslut så orkade hon hålla koncentrationen hela vägen och minidummin kom in.

Nu var hon rejält trött och hade svårt att ta sig ut i området igen. Jag satte henne ner och tog själv en sväng i rutan. Sen gick hon ut snyggt igen med lagom fart och intensitet. Dock hade hon väldigt svårt att hitta den sista dummin så tillslut slängde jag ut en annan när hon inte såg. Och den hittade hon fint! Jag tror den jag gömt låg precis vid en sten så troligtvis fick hon inte alls vittring av den.

Jag hade tänkt att köra lite dirigeringsövningar också men jag hade en väldigt trött hund så det fick vara...

Nu sitter jag och läser vetenskapliga artiklar, snart blir det hundpromenad till dagis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar