lördag 13 november 2010

"Jag är en av dem!!!!"

Idag slog det mig plötsligt när jag var ute och gick! Jag är en av dem!! En av dem som jag svurit över, hatat, tyckt varit oansvariga, skällt på.... Jag är en av dem som jämt har min hund lös, mer eller mindre utom kontroll (så ser det säkert ut), en sån som inte tar hänsyn till att andra hundar är arga och inte vill hälsa...

Jag kom till insikten när jag var på promenade med Leia och Bosse. Leia for som vanligt kors och tvärs över gångbanan, upp i skogen, ner mot sjön, långa långa lovar tog hon. Nu är hon ju fantastisk lätt att bryta i sitt racande och har ju än i dag inte struntat i att komma på inkallning så jag brukar henne springa på rätt friskt när tillfällde ges. Men när jag fick se en vettskrämd kvinna med en rottweiler en bit ifrån mig som förskräckt försökte gömma hunden bakom sina ben insåg jag hur jag uppfattades... Och det var inte som tjejen som har så ordentliga och lydiga hundar...

För att visa att allt var under kontroll kallade jag självklart in Leia som kom som en klocka och kommenderade "här". Snällt och lydigt gick hon fint vid mitt vänstra ben och då vågade sig kvinnan på att ta några steg.... Det är konstigt hur snabbt ens verklighet förändras och hur fort man anpassar sig efter vilken hund man har.

Jag har som sagt börjat känna att hon återigen blir allt vidare i sina turer, nu drar hon riktigt långa repor i skogen emellanåt. Idag fick jag sluta lite tidigare på praktiken och kom hem lagom till skymningen. Jag tog ut Leia en sväng och passade på att gömma mig och byta riktning så fort jag kom åt. I början var det ganska ofta, mot slutet gick det riktigt bra och jag kände att hon hade stenkoll på mig. Det är så lätt att man hamnar i en ond spiral och bara tjatar, så det kändes skönt att man fick igenom det så bra. Det var bra att göra det när det började skymma,dels är det lätt att gömma sig, dels är Leia lite mer osäker när det börjar mörkna. Så det får vi nog göra fler gånger. Jag skulle bara behöva ta mig ut där det inte är så mkt trafik, nu blev jag ju lite nojig och var tvungen att ropa när hon sprang mot gatan...

Praktiken ja, den har ju som sagt börjat. Fantastiskt trevlig personal på IVA i Kalmar, det är verkligen trevligt på alla sätt och vis. Men, det blir väldigt långa dagar och man blir väldigt trött... Igår jobbade jag kväll (till 22) och idag började jag tidigt (07.00) så då sov jag kvar. Men det blir också lite konstigt, man kommer inte ut på över ett dygn... Och inte sov jag bra heller... Tror faktiskt jag ska boka patienthotellet nästa gång, man får betala lite men man kommer ifrån det ett tag och har en tv och lite annan avkoppling...

Idag har jag packat kött, vi har köpt lite vildsvinskött. Ska bli kul att smaka på egentillagad viltsvinsstek, mums!!

Axel har varit hos mormor och morfar inatt eftersom Björn var ute och roade sig... Lyckan var fullständig eftersom även Jesper och Sofie var där och det slår ju väldigt högt. Inte blir det heller sämre av att han fick en Darth Vader-dräkt...

Nu har Axel duschat och Björn eldar i öppna spisen. Lugnet börjar lägga sig, och det ska bli så skönt så skönt. Goda ostar och gott vin väntar lite senare, sen blir det nog en tidig kväll för min del... Imorgon väntar nog lite lövkrattning och trädgårdsfix om vädret tillåter. Och farsdagfirande såklart!!

2 kommentarer:

  1. Det är inte många som har samma kontroll på sin hund som du har :-) Mimmi

    SvaraRadera
  2. Ja, det väcks många tankar när man har så olika hundar som vi väl båda har. T.ex. förstår jag bättre nu hur de där instruktionerna i hundböckerna kom till - de hade ingen dsg/terrier till sin hjälp när de skulle skriva dem, utan snarare en retriever... :)

    SvaraRadera