tisdag 23 november 2010

FART-test

...skulle jag skriva om idag... Jag och Leia har varit på FART-test med Leias brorsor, Lakrits och Reko. FART står för fågelhundars arbetstest och görs på Sörmlands Hundskola utanför Flen. Jag började seriös med att skriva alla moment och all bedömning men insåg snabbt att jag är helt slut och absolut inte orkar det ikväll. Får bli en annan dag...

Men, hur gick det då? Det var fantastiskt roligt! Mycket av det jag visste om Leia fick jag bekräftat, en del annat blev inte riktigt som jag trott. Men jag fick med mig mycket bra tips om hur jag ska träna och vad jag ska tänka. på. Genomgående kan man säga att hon ligger i den övre delen av stresskalan och behöver plockas ner något. Hon var tyst och fokuserad i arbetsuppgifterna men pep och gnällde mellan momenten. Hon gick också upp i ordentligt frustrationsgnäll under en av uppgifterna, något som tyder på en för hög stressnivå. Det här var jag lite förvånad över, hon är ju ganska tyst och fin i vardagen och jag har ju verkligen varit på henne direkt när hon gnällt. Men det jag inte alls gör är att varva ner efter träningen. Jag går ju gärna in direkt efter med Leia i en hög stressnivå och glömmer att först få henne att bli lugn och samlad. Jag måste lära mig att ta med den biten i träningstiden, har jag en kvart att träna på kanske jag kan träna i 5 minuter och sen ägna 10 minuter åt nedvarvning. Tråkigt, men troligtvis otroligt viktigt. Ajaj, bakläxa!!

Sen visade hon lite av sin rädsla som jag sett tidigare också. Men, hon klarade själv att övervinna rädslan och gå fram till det hon var osäker på, utan min hjälp och det tyckte jag var väldigt positivt eftersom hon är väldigt kontaktsökande när hon blir osäker.

Något som också upptäcktes och poängterades under dagen var att hon var otroligt snabb på att lära sig nya saker och skaffa sig minnesbilder. Något som är både positivt och negativt beroende på i vilken situation det sker. Bra om hon lär sig rätt saker, dåligt om hon lär sig fel saker, tex. blir rädd för något som hon inte får tid att avreagera sig på. Och jag fick lära mig att samma retning ger olika intensitet i utförandet beroende på vilken minnesbild hunden har av träningen den fått tidigare. Därför är det otroligt viktigt att Leia har en minnesbild av all träning som lugn och stabil, inte stress och flams... Och att hon inte alltid (typ aldrig) ska få göra det hon förväntar sig eftersom hon då bygger upp en stress beroende på den minnesbild hon har... Mycket att tänka på....

Men rent generellt kändes det som att de var mycket nöjda med Leia, både Håkan och Karina som genoförde testet och uppfödaren. Några citat från dagen:

"Du har en sjujäkla jakthund!"

"Hon är en fantastiskt roligt hund, dock kanske inte den lättaste i norra Europa..." ( Hur man nu ska tolka detta?...)

Roligt var det i alla fall, och fantastiskt lärorikt!! Men nu är jag så trött så jag nästan är död så jag måste gå och sova.. Ha det gott och håll utkik efter min mer nogranna uppdatering från min FART-dag!

2 kommentarer:

  1. Bra sammanfattning! Mycket gäller inte bara Leia, utan de båda andra också.

    SvaraRadera
  2. Gud så kul det låter detta känns som något man borde bara åka och titta på. Känns som det ger lite mer än ett vanligt MH. Hör du om vart det skulle finnas så säg gärna till även om Engla inte riktigt är redo =)

    SvaraRadera