fredag 25 juli 2008

Sommaren...

är äntligen här!! Helt underbart väder, strålande sol, knappt någon vind och 25 grader varmt! Så typiskt att man jobbar typ varje dag!! Men det är ändå härligt, det blir en helt annan stämning i stan när sommarvädret kommer! Det är för tillfället total invasion av knuttar i stan, det puttrar precis överallt av alla motorcyklar. Det är den största motorcykelträffen i Norden enligt uppgift, och det märks! Imorgon är det stor kortege, brukar vara riktigt häftigt! Jag jobbar såklart, men Axel och Björn får väl gå ner och titta, den går precis nedanför vårt hus.

Igår var vi nere vid vår brygga och badade. Det var så mysigt, vi gick ner på kvällen och tog oss ett dopp. Axel var riktigt modig och badade med sina armpuffar. "Pimma pimma" som han säger, det betyder simma... Axel pratar i princip konstant nu, mycket ord kommer hela tiden... Jag kommer inte ihåg vad jag skrev för ord förra gången, men här kommer en liten uppdatering i Axels ordförråd...

- Picka picka= nyckelpiga eller så betyder det hans Foppaskor som har en pin i form av en nyckelpiga.
- Bumma= Bil eller båt
- Peng
- Kägg= Skägg
- Igg= Ägg
- Jau-Jau och Arga Jau-Jau= Katt och Arg katt
- Haj
- Pippakakka= Pepparkaka
- Gammal
- Inne och Tute= Inne och Ute
- Tut= Slut
- Ånna= Många eller mycket
-Hästar
- Apa
- Beppe och Tina= Jesper och Stina (Morbror och Moster)
- Anna
- Boffe= Bosse
- Nack och Kungen= Mac och Kungen från Cars
-Wiii= Rutschkana
- Gunga
- Min = Min men också att han vill göra något själv

Det här var väl några av de ord han använder sig av, men han förstår många gånger fler ord. Det är riktigt häftigt nu, man kan förklara och berätta om saker på ett helt annat sätt än tidigare.

Annars har vi mest varit hemma och haft besök under semestern... Farmor och farfar har varit här, Björns farbror och faster, lillasyster med sambo, min kusin med familj, flera kompisar med barn och nu till helgen kommer Björns yngsta kusin med sin sambo. Det är alltid lika roligt när folk kommer och hälsar på nu när man bor i ett fint hus med en fin trädgård!

I trädgården skördar vi hallon, rädisor, morötter, potatis och massvis med sockerärtor. Härligt! Nu fattas bara en gris och en ko så är vi självförsörjande...

Nu ska jag sträcka ut mig i soffan innan John Blund kommer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar