söndag 6 juli 2008

Drygt 40 graders feber...

...har plutten haft hela helgen. Det började nog egentligen i torsdags kväll, men då trodde jag bara han var solvarm efter att vi varit på stranden hela eftermiddagen. På fredagen hade jag en kompis och hennes dotter här på förmiddagen, och jag tyckte nog att Axel verkade lite slö och trött.. Men han var på ganska gott humör och lekte lite grann så jag trodde bra han var trött. När han vaknade efter sin tupplur tog jag tempen och den visade på över 40 grader. I med panodil och ipren... På kvällen kom axels faster Maria och farbror Björn från Uppsala. Axel var ändå vid ganska gott mod,men åt ingenting.

På lördagen fortsatte vi att trycka i honom ipren och panodil, men så fort det hade gått 6 timmar efter iprenen så var han uppe på dryga 40 grader igen. Och det blev allt svårare att få febern att gå ner om den väl kommit upp så högt. Natten tills idag ställde vi klockan och gav honom Ipren och Panodil varannan gång med ca 4 timmars mellanrum. Det var en helvetesnatt, Axel har varit vaken jättemycket, han har nog mått riktigt dåligt emellanåt. Han sov i alla fall till 09.45 ett enormt rekord som vi väl aldrig lär slå igen...

Förmiddagen hade han också feber, men så av ett trollslag i eftermiddag så försvann den plötsligt. Nu väntar jag spänt på morgondagen för att se om han får utslag, då tror jag att det är den berömda tredagarsfebern. Annars var det väl vara vanlig feber...

Björn och Mia har åkt hem, vi har också hunnit med att ha morbror Jesper och moster Stina här på ost, kex och vin. Roligt när man bor i samma stad som sina föräldrar, då kan folk som hälsar på dem även hälsa på oss!!

Axel har varit i sitt esse med alla besök! Först var Mia och framför allt Björn, stora idoler hela helgen. De lekte och stod i hela tiden, Axel var helt vild! Och nu ikväll var det Jesper som skulle göra iordning honom för natten, och Jesper som skulle läsa saga. Sen var det bara Stina som gällde, eller Tiina som han ropade... Hon fick säga godnatt 100 gånger...

Axel har idag på kvällen ätit sin första matbit (1/2 pannkaka) på flera dagar. Han har totalt vägrat all mat. Tack gode gud för välling säger jag! Inte ens glass har vi kunnat lura i honom. Jag antar att han inte haft någon matlust, jag tror inte han har ont i halsen, han är inte röd i alla fall. Jag hoppas nu att han sover bra i natt, jag har sovit så lite i flera nätter och känner mig helt slut!

Imorgon har vi vår första gemensamma semesterdag jag och björn, vi får se vad vi hittar på. Skulle åkt till Linköping och gått i gamla Linköping och Valla egentligen, men vi väntar tills Axel är lite piggare...

Nu ska jag gå och sova, är så trött så trött!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar