söndag 2 oktober 2011

Debut i Lydnadsklass 1!

Ja, igår var då den stora dagen. Dagen D som i debut i officiella tävlingssammanhang för fröken Leia!

Jag kan ju långt ifrån säga att vi har tränat hårt inför debuten, jag har ju som jag skrev i ett tidigare inlägg inte tränat lydnad sen i april senast. Men då tränade vi ju ganska seriöst och hon kunde ju alla moment i klass 1. Så med lite uppfräschning kände jag ändå att vi skulle prova. Jag behöver verkligen få tävlingsvana igen, det är 6 år sen jag senast tävlade lydnad och jag kan säga att hade jag sökt akutmottagningen timmen innan det började hade jag genast blivit inlagt. Blek, kallsvettig och ett hjärta som höll på att hoppa ur bröstet på mig... Så ja, tävlingsvana behövs!

Eftersom Leia är väldigt känslig reagerar hon ju kraftigt på när jag beter mig konstigt och det gör jag såklart när jag är så nervös. Mitt mål med dagen var därför inte att skrapa ihop några kanonpoäng utan att Leia och jag skulle vara ett team, vi skulle stänga miljön runt omkring oss utanför och bara köra på och ha kul på planen!! Jag har ju senaste dagarna jobbat hårt på att det ska vara superkul att gå med kontakt med min vänstra sida och inte alls jobbat med positionen i fotgåendet. Så jag misstänkte väl att positionen inte skulle vara den bästa.

Med de förväntningar jag hade är jag otroligt fantastiskt nöjd!! Jag lyckades hålla ihop både mig och Leia hela programmet igenom och när jag väl kom in på planen var jag faktiskt inte så hysteriskt nervös som jag befarat. Leia tyckte det var kul och hon sökte och fick min kontakt hela tiden. Så efteråt kändes det otroligt skönt!! Så här blev poängen:

Platsliggning: 10 p. Som vanligt i ettan var det en ganska orolig platsliggning. Som vanligt hade jag dock dragit startnummer 1 så Leia låg på kanten. Jag hade innan bestämt mig för att genast gå tillbaka till henne om det var någon hund som gick fram till någon annan och man kunde misstänkta race eller bråk. Men de hundar som gick upp gick till sin husse/matte, nån rullade sig, men Leia stördes inte det minsta. Duktig vovve!!

Tandvisning: 10 p. Jag har ju tränat tandvisning genom att sätta henne och sen belöna när de tittar. Jag har ju inga problem med tillgängligheten, hon älskar ju verkligen allt människor. Men just därför har jag behövt ha lite tryck och stadga på henne... Den här domaren fick vi gå fram till, han ville inte att hon skulle sitta utan han bara hälsade på henne och i hennes iver att hälsa lyfte han lite på läppen på henne. Snäll domare!

Linförighet: 8 p. "Sitter sakta". Jag vet inte om hon satt så sakta, men positionen var väl inte helt perfekt. Jag pratade också lite med henne när jag var bortvänd från domaren, berömde när hon gick riktigt bra. Är ändå nöjd med betyget.

Läggande: 0 p. "DK, ligger ej". Det är här väl ett av de moment som hade varit bra att traggla lite kanske. Hon har lite svårt att särskilja ligg och stå och idag så satte hon sig istället:-) Jag märkte när jag gått en liten bit att hon inte låg, gav då ett DK och hon la sig. Jag trodde och hoppades att jag kanske skulle fått 5 p i alla fall, men här var domaren inte lika snäll...

Inkallande: 9 p. Här fick jag ingen kommentar och jag förstår verkligen inte varför jag inte fick 10. Snabbt, raskt och en snygg ingång gjorde hon. Jaja...

Ställande: 9 p. "DK". Och här vet jag absolut inte vad jag gjorde för DK. Det kändes som ett supersnyggt ställande och jag brukar absolut inte göra DK på ställande... Och fick hon betyg 9 trots DK så var nog i alla fall ställandet jäkligt snyggt!! Men men...

Apportering: 8,5 p. "DK". Vet inte riktigt vad som hände. Det var världens största apportbock i alla fall. Hon tog den inte på mitt första kommande, tror inte hon fattade vad hon skulle göra. Fick säga en gång till och då tog hon den snyggt och höll den så fint så fint som bara en retriever kan göra!

Hopp över hinder: 8 p. "Islag". Ja, här var väl oturen framme lite, eller Leias orutin kanske. Hon gjorde världens snyggast hopp och perfekt ingång, men råkade toucha hindret lite med bakbenen. Och ajaj, det får man inte i lydnadens perfekta värld...

Helhetsintryck: 9 p. "Något okoncentrerat". Här tror jag mitt flams och trams mellan momenten drog ner men det skiter jag fullständigt i! Vi hade kul och Leia tyckte det var helt ok att tävla, det är det viktigaste!!

Ja, jag var som sagt fantastiskt nöjd med vår insats. Känslan efteråt var ju att det hade gått riktigt bra, men jag hade ju inte sett ett enda betyg. Jag hade känslan att allt hängde på om jag hade fått några poäng på läggandet under gång. I såna fall tänkte jag nog att ett förstapris och en uppflytt absolut skulle kunna gå vägen. Vid prisutdelningen visade sig alltså att jag hade fått 0 p på läggandet och vi slutade på 159,5 p, ett halvt sketet poäng från uppflyttning. Visst känns det lite surt, men det kunde ändå inte riktigt ta udden av min nöjda känsla! Och sen måste man ju tänka lite om och ifall:

Om jag i alla fall hade fått 5 p på läggandet (hon la sig ju faktiskt trots allt), hade jag slutat på 169,5 p och alltså med god marginal blivit uppflyttad!!

Hade vi (om hon lagt sig som hon brukar) fått 9 p på läggandet hade vi fått 177,5 p.

Hade hon inte slagit i på hoppet hade vi säkert fått 10 p och då hade vi slutat på 163,5 p och blivit uppflyttade...

Eller om hon bara som hon alltid tidigare gjort, tagit apportbocken på första kommandot, då hade vi fått 161 p och istället för under glidigt precis över uppflyttningsstrecket och detta med en nolla i bagaget!!

Haha, ja ni hör, det är mycket om och ifall i lydnadstävling... Men kul var det och nu är det bara att anmäla igen!! Min duktiga, lilla bästa svarta kämpe!!!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Stort grattis till de fina resultaten!
    Det var mycket bra läsning inför Lakrits och min debut om någon dryg månad.
    Även vi behöver traggla både läggande och ställande under gång en hel del till för att det ska sitta säkert.
    Tänkte på att du fick dubbelkommando på ställandet? Det kan inte ha varit någon liten handrörelse? Jag vet att jag har väldigt lätt att förstärka med en stopphand samtidigt som jag säger Stå. Bara en tanke så här på fjärrbasis...
    Ni var iallafall väldigt duktiga, och nästa gång sitter uppflyttningen som en smäck!
    Eva o Lakrits

    SvaraRadera