torsdag 29 september 2011

Jag har nog sällan...

...varit så nöjd med en dag som jag är idag... Självklart har då dagen gått i hunderiets tecken! Det började på morgonen med att jag träffade Hanna och Kakan ute på brukshundsklubben. Tanken var att Hanna skulle få kommendera mig lite eftersom det var det som var problemet sist jag tränade lydnad, d.v.s. i april eller nåt. Det var ju precis när hon skulle börja löpa och jag antog ju att det var problemet eftersom hon var allmänt låg och konstig då.. Jag har tränat en hel del själv, mest position vid stillasittande och vändningar på stället men även lite starter och kortare sträckor och det har funkat bra. Men idag när jag kom ut på planen och Hanna började kommendera blev det precis likadant som i våras. Leia blir osäker och störd och är omöjlig att få att gå ett snyggt fotgående. Hon går in i sin jaktfot där hon är trygg och skärmar helt av sin omgivning. Efter lite allmänt funderande och bollande av idéer testade jag att bara gå, gå, gå, fort som bara den. Jag svängde och vände och så fort hon kom upp vid sidan och tog kontakt klickade jag och belönade. Leia fattade snabbt vad det var frågan om och verkade tycka att det var kul. Efter en stund blev hon trött och fick sitta och begrunda det hon just lärt sig. Vi körde Kakans elitprogram emellan och det gjorde tydligen susen för Leia. Som en helt annan hund kom hon in på planen, självförtroende, glädje och energi bara lyste om henne. Snyggt läggande, snyggt ställande, snygg inkallning, snyggt hopp och en skaplig apportering. Det som klurar till det lite med apporten är ju att i ettan ska man bara hålla fram apportbocken och hunden ska inte ta den förrän man säger apport. Jag har ju tränat att hon ska plocka allt jag håller fram och jag har ingen lust att börja bråka om det här för lydnadsklass etts skull... Så det struntar jag i, nåt betyg får man väl i alla fall. Även en platsliggning hann vi med och den gick också bra. I och för sig förväntat men jag har aldrig lagt med någon annan hund så det var ändå skönt att se att det funkade...

Nu ikväll har vi varit iväg och tränat jakt. Jag tog med mig lite vilt och sen la vi upp lite som ett B-prov i nybörjarklass. Först fick hon två enkelmarkeringar som landade bakom ett bergskrön. Hon spikade dem och hade ingen som helst tvekan att ta viltet! Däremot var avlämningarna lite slarviga men jag valde (mot vad alla säger i jaktträningen..) att "bråka" lite med henne där. Jag la ner fågeln igen, visade att jag hade köttbullar i handen och krävde att hon skulle göra en snygg avlämning. Då fattade hon genast galoppen!

Nästa station var ett linjetag mot en and. Här fick hon nog vittring på det redan utlagda söket för hon vek av från linjen mot sökrutan. Jag fick hjärnsläpp och blåste inte stopp som man ska göra (och ta tillbaka henne till linjen) utan blåste inkallning som hon i alla fall kom direkt på. Jag valde då att skicka från ett annat ställe, lite längre ner för att hon skulle få vittring på anden istället. Då gick det bra och anden kom in fint. Även här körde vi några avlämningar med köttbullar och det gick fint!

Sen gick vi vidare till sökrutan. Jag har ju haft problem med att Leia blir för yvig i sitt sök, springer alldeles för långt ut och alldeles för gärna. Nu hade vi lagt ett mycket grunt sök upp på en kulle. Kanske 10 m på djupet, men däremot ganska brett. Jag satt henne mitt i linjen och skickade rakt ut och hon tog en brunand omedelbart. Därefter vinklade jag henne lätt till vänster och hon tog styrningen otroligt snyggt. Sprang rakt upp och hittade en kråka som hon direkt kom in med. Därefter riktade jag henne lite åt vänster och då sprang hon rakt på en duva som hon levererade in rakt i min hand!! Även de andra fåglarna på söket gjorde hon snygga avlämningar på. Jag är så otroligt nöjd och lättad!! Det här var första ordentliga viltträningen sen mitt misslyckade träningsjaktprov...

Bara för att allt går så himla bra idag så gick vi sen ner på appellplanen och körde en klockren platsliggning med hundarna. Sen körde jag lite positiv förstärkning i fotgåendet igen, ett par hopp över hinder och lite ställande och läggande under gång. Allt satt verkligen som smäck!! Så himla kul!!!

Nu har jag en väldigt trött hund vid mina fötter! Imorgon är det fredag och jag går på en jobbhelg. Tre kvällsturer på tre dagar. Ibland får man till det riktigt bra... NOT... Men vad gör väl det efter en dag som denna??

Dessutom har jag idag bokat fjällstuga i Lindvallen. Så underbart att få komma upp och åka skidor i år igen. Axel är också anmäld till skidskola i år, det tror jag blir väldigt bra!

Ny fantastisk dator har jag också, det blev en Hp Pavilion g6. Verkar än så länge superbra, jag är så nöjd!

1 kommentar:

  1. En sån dag kan man leva länge på!//Elisabet A

    SvaraRadera