måndag 31 oktober 2011

Slutexamination och kennelmammasavstämning...

Ja, idag var den stora dagen då min praktik skulle slutbedömas och den slutgilitiga examinationen skulle äga rum. Jag har inte ens hunnit tänka på det över helgen, jag har gjort så mycket andra roliga saker, men det gick bra ändå. Examinationsuppgiften var att färdigställa en patientplats för en tänkt patient. Man skulle förklara vilken utrustning man tänkte att använda, hur den fungerade, vad man skulle tänka på med den och vilka kontroller man behöver göra. Man skulle även tänka steget längre, vilka behandlingar kan bli aktuella, vilka omvårdnadsåtgärder ska jag tänka på. Det hela gick bra och jag kände att jag fick med det mesta. Jag kände även att jag kunde svara på de följdfrågor som de ställde så jag är väldigt nöjd. Lite konstig känsla att en stackars människa från KI tar sig hela vägen till Västervik bara för min skull. Men lite kul också! Betyget blev i alla fall VG på slutbedömningen och det ryktades om VG även på slutexaminationen, men det ska konfirmeras med examinatorn ifråga också.

I helgen var vi uppe i Uppsala. Jag hade ju lyckats få till en träff med kennelmamma Anita, hon hade lovat att titta lite på mig och Leia. Jag har ju inte varit där eller tränat för henne sen innan sommaren så det var verkligen skönt och välbehövligt. Anita var på det stora taget nöjd med vårt arbete. Hon tyckte Leia var välhanterad och fint i handen. Jag fick även lite matnyttiga tips som var ungefär såhär:

Avlämningar: Är ju det vi har lite problem med när det gäller vilt. Ibland funkar det, men ofta släpper hon någon meter ifrån mig och här har jag uppmanat henne att ta upp den igen och klickat henne när hon gjort en fin avlämning. Jag har även jobbat mycket med bara avlämningar och då sitter de nästan alltid fint. Här trodde Anita (som jag också har tänkt och läst Leia) att det är nog inte så mkt att hon tycker att fågeln är äcklig, utan mer att den är spännande och hon vill ha den kvar (stort bytesintresse). Anita tyckte därför att jag kunde bli lite mer krävande och lite lite dominant i avlämningarna. Jag fick rådet att (på de fåglar det är möjligt=lagom stora) visa mitt missnöje, gå fram och helt sonika sätta in fågeln i munnen på henne. Hålla fast och berömma när hon väljer att hålla fågeln själv. Ju mer hon håller fast, desto mer intensivt beröm. Men sen provade Anita att föra henne och bara bli mer dominant och bestämd när hon kom in med fågeln. Och då gjorde hon en helt perfekt avlämning. Jag provade också detta och det funkade nästan hela tiden. Häftigt! Slut med trams och flams, fram med tydlighet och bestämdhet!!

Söket: Här har hon ju en tendens att vilja springa väldigt långt ut i området och inte söka av närområdet först. Hon kan också bli lite ostrukturerad och orkar inte alltid följa upp vittringarna utan provar först att springa i 100 km/h genom området några gånger. Här fick jag tips att vara noga med vinden, sidvind helst, annars motvind. Aldrig medvind eftersom det kommer få henne att gå längre ut. Jag ska också vara noga med att hon inte söker bakom min rygg, där jag står är liksom backlinjen. Då ska jag kalla in henne. Jag ska också då och då verkligen vittra in området där jag lägger dummin och gömma dummin riktigt ordentligt. Detta för att det ska bli mycket vittring som hon sen måste följa upp och verkligen leta efter dummin. Men sen varva med att bara kasta in dummisen eftersom hon gärna följer spåret efter den som lagt ut dummin.

Markeringar: Hon har ju lite problem med att söka förbi kastaren. Hon fastnar gärna på den nivån där kastaren står och det brukar ta ett tag innan hon inser att hon ska jobba sig förbi och ut. Anita trodde att det var mycket av en erfarenhetsfråga men tipsade även om att även här vara noga med vinden. Här ska jag använde medvind för att hon verkligen ska få jobba sig ut, förbi dummin.

Dirigeringar: Dirigeringar jobbade vi inte så mycket med utan diskuterade istället detta vid fikat. Leia är ju så vek att jag inte får henne att göra någonting om jag har korrigerat henne vid dirigeringsjobbet. Då tänker hon "jag gör ingenting så gör jag ingenting fel". Ändå är jag så mjuk och försiktig jag någonsin kan tänka mig vid själva korrigeringen. Här tyckte Anita att jag skulle vara snabb att öka retningen dit hon ska omedelbart efter en korrigering, så att hon inte hinner tänka för mycket och låsa sig. Det här ska jag prova nästa gång.

För övrigt så klappade jag på alla svarta fina hundar varav en med riktigt tjock mage (Mocca som snart ska ha valpar) och sen gosade jag med taxen Valsa i knät! Sen var det dags att åka till Kånkebo och ansluta med resten av familjen.

I lördags var Björn ute och jagade nästan hela dagen och jag gick långpromenad med hundarna ända tills jag blev rädd och trodde jag skulle bli ihjälsparkad av en älg. Sen tog farmor med sig Axel och mig ut i skogen på svampjakt. På knappt en timme plockade vi en stor korg full med trattkantareller! Jag som aldrig hittar svamp. Trattkantarellerna ska nu torkas och användas i såser och grytor hela vintern! På eftermiddagen kom Maria och Sandra ut och Axel fick äntligen leka med kusinen!

I söndag kom även Ulrika och Stefan ut med sina barn och vi var plötsligt 11 personer som skulle äta pannkakor till lunch! Innan dess hann jag träna lite mer med Leia och Björn fick skjuta med hagelbössa. Jag körde markeringar med skott, både enkla och dubbla. Leia blir helt klart väldigt mycket mer taggad när det skjuts och hon knallade nån meter vid första dubbelmarkeringen. Hon förväntade sig nog ett "JA" och inte ett till "pass på". Och jag var kanske inte jättetydlig med mitt sitt för att få henne att sitta kvar. Sen sköt Björn en hel del och jag tränade bara passitivitet och fotgående under skotten. Sen fick vi avsluta med lite fotgående efter skytt vilket också var bra träning.

Annars är det svårt att få till träning nu när det är så mörkt. Det är ju bara helger som är aktuella och då har jag alltid så mycket annat planerat. Men nästa vecka är det slut på praktiken och jag jobbar återigen bara 50 % så då blir det lite lättare. Jag pluggar ju såklart 50 % också, men då kan man lägga upp det lite mer som det passar en i livet...

Nu ska jag titta lite på tv och sen blir det en tidig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar