lördag 10 oktober 2009

Frankrike och agilitytävling...

får det här inlägget handla om... Vi kom ju trots allt iväg till Frankrike och hade en underbar vecka, dock tyvärr utan Axels älskade morfar... Vi hade fantastiskt väder och njöt av sol, bad och den underbara lilla bergsbyn vi bodde i... Här kommer lite bilder för er som inte sett dem på Facebook redan...

Sol och bad var det vi mest ägnade oss åt till Axels stora glädje! Han låg nog i vattnet 85% av tiden på stranden, vi fick ta upp honom när han var helt skrynklig från topp till tå... Härligt!!

Här är den mysiga lilla bergsbyn Fayance som vi bodde i...

Axel älskade att springa och busa i alla gränderna!


En banan sitter heller aldrig fel!



Många långa och branta trappor i den k-märkta byn.




Det går upp och det går ner...



Här är baksidan av "vårt" hus. Det är högt och smalt, 3 våningar och massor av sovrum. Vi hade en helt egen lägenhet med kök och allt...


Inte alltid så glad att posera... Inte när man kan äta glass istället....


Och det här var utsikten från vårt sovrum. Värre kan man väl tänka sig...



Kalla öl på ett litet torg. Inte så illa en torsdag...



Den här ägnade vi en halv förmiddag åt. Döm om vår förvåning när vi upptäckte att en buske var helt full med kolibri. Helt fantastiskt att se, de stod helt stilla i luften och bara viftade med vingarna. Vi tog 1000 kort och filmade massor... Jag började känna en viss tveksamhet när jag såg att de hade antenner, men jodå, alla hävdade bestämt att det VISST VAR KOLIBRI!!!
Lite senare lyckades dock Björn att fånga en som förvillat sig in i köket, och det visade sig då vara en superäcklig fjäril, typ mal/nattfjäril... (Och ja, vi fick sen veta att kolibri inte finns i Europa...)



2 strandraggare... Lägg märke till öl respektive banan... Solstolarna kostade för övrigt 13 Euro per dag, som hittat. En pinnglass som i Sverige kostar typ 14 kronor kostade på samma ställe 3 Euro... Smakar det så kostar det...


Så här härliga vågor var det på sina håll på franska Rivieran...


Ytterligare en bild på de fina gränderna. Ser nästan ut som Grekland tycker jag...
Flygresorna gick bra både hem och tillbaka, Axel tyckte det var vansinnigt spännande hela tiden. Vi flög ju från Skavsta till Toulon, båda var små och otroligt smidiga flygplatser. Så skönt när de är så små, allt går så fort och enkelt och ingen kö till biluthyrningen...
Dagen efter vi kom hem fick vi beskedet som gav hela resan en extra krydda. Min pappa, Axels älskade morfar, blev friskförklarad och en otroligt stor sten föll från mitt hjärta. Han har varit så tapper genom hela sjukdomen och genomgått saker som jag aldrig trodde han skulle klara!! Nu ska han fira genom att även han åka till Frankrike med en kompis, en resa som jag är så glad att han kommer iväg på!! Det är han så värd!!!
Idag har jag varit på agilitytävling i Oskarshamn, den enda officiella tävling jag kom iväg på i höst. Tyvärr gick det inte alls så bra som jag hoppats ( ville ta min sista pinne i hoppklass) utan vi diskade oss i båda de officiella klasserna. Eller vi och vi, JAG, om jag ska vara ärlig. Jag var nervös utan dess like och fick helt hjärnsläpp och glömde banan. Det var länge sen det kändes så... Den inoficiella hoppklassen, som var en svårare bana, gick vi däremot 0 fel på... Kul, men lite bittert...En härlig dag fick vi i alla fall och Bosse var jätteduktig. Extra kul var att kontaktfälten satt som smäck, det har vi ju annars haft lite problem med på tävling. Nu ligger han brevid mig i soffan, han har knappt rört sig sedan vi kom in...
Annars håller vi på och planerar inför en ny valp till nästa sommar. Det kommer att bli en jaktlabrador och vi har kontakt med några kennlar. Det gäller att hitta bra linjer, bra hundar och bra uppfödare. Vi ska till Växjö och kolla på en kennel om ett par veckor, det ska blir spännande. En tik blir det såklart, annars blir nog inte borderkungen så glad...
Nu är jag så trött så trött och imorgon är det hundaktivieteter hela dagen igen. Då ska jag hålla i lydnads- och agilityKM ute på kennelklubben, det blir nog även det en lång dag... Godnatt och sov så gott!!































6 kommentarer:

  1. Hej Vad skönt att höra att din Pappa har blivit friskförklarad!!
    Jag visste det, en labrador är ett toppen val! Våran kille är så duktig och underbar hund!! Jätte roligt =) Om du mot förmodan skulle fundera på en vanlig Labbe så kan jag rekomendera Belldeenas kennel i östra frölunda! Toppen fina hundar med toppen bra resultat på höfter och armbågar! Nu snöar det utanför fönstret..... Hoppas vi ses snart igen! Kram Joanna

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du hittade till våran sida! Och extra kul att du är intresserad ev jaktlabbe. Jag är väl partisk men bättre ras finns inte... ;) Jag vet inte vad du har för planer med din hund, men var noga med vilka linjer du väljer, det är rätt stor skillnad på utseende och arbetssätt. Liptons uppfödares hemsida uppdateras väldigt dåligt tyvärr, men jag kan tipsa om att hon planerar för en kull framöver. Vill du få fler tips så får du gärna höra av dig! :) Ha det bra och lycka till med valpletandet!

    SvaraRadera
  3. Fina bilder! Jaktlabradorer är såååå fiiina!
    Kram Mimmi

    SvaraRadera
  4. I inclination not acquiesce in on it. I regard as nice post. Particularly the designation attracted me to be familiar with the intact story.

    SvaraRadera
  5. Good post and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Thank you for your information.

    SvaraRadera