söndag 18 maj 2008

Stekt strömmning

är någonting som alla i familjen älskar! Strömmningsfiléer med persilja mellan, panerade i ägg och ströbröd och stekta i smör... Mums!! Min glädje var alltså stor när vi fick en hel påse strömming av en granne häromdagen. Pappa var så snäll och tog ur dom åt mig och klippte av huvud och fenor. Igår skulle vi ha dem till middag och jag kokade potatis till mos och klippte persilja. Det återstod bara att lägga ihop fiskarna 2 och 2 och panera... Jag tog fram dem ur kylen tog fram 2 stycken och försökte lägga ihop dem... Döm om min förvåning när det inte gick att "fläka ut" dem... Hur jag än försökte ville de inte vara platta, de ville vara fiskformiga... Panik utbröt när potatisen i princip redan var klar, klockan var nästan fem och Axel var hungrig. Mina föräldrar gick inte att få tag på, min farmor blev utvägen. Hustru till en riktig storfiskare visst såklart på råd. Men var djupt bekymrad över sitt barnbarns kunskaper tror jag... "Men har du aldrig rensat strömming förr??" frågade hon gång på gång... Rensat och rensat, jag tyckte ju redan att de var rensade, de hade ju inga inälvor kvar... Det visade sig i alla fall att man också skulle ta bort ryggbenet, och det var inte det lättaste vill jag lova.Det blev mer av en strömmingsfärs av alltihop, men vi lyckades på nåt sätt steka dem, och goda blev de i alla fall... Man lär så länge man lever. Senare ringde pappa och det visade sig då att mamma och pappa haft roligt hela vägen ner till skåne när de tänkt på hur jag skulle bära mig åt med strömmingen... De visste att deras dotter aldrig lagat något annat än köpta strömmingsfiléer...

1 kommentar:

  1. Hej kära du!!

    Jag känner precis igen känslan av att längta till agilitybanan och spårskogarna. Mumma!

    Men som sagt...det blir lite dårligt med tid!

    Här har vi det bara bra och den sista den här månaden så flyttar vi till hus!! :-) Vi har köpt ett kedjehus i Bålsa och det känns toppenbra. Lilla Stina har hunnit bli 9 1/2 månad och är en liten solstråle!

    Jag längtar så till vår trädgård och att få fixa där. Det känns som en väldigt härlig tid att flytta nu med hela sommaren framför sig. Jag börjar jobba någon gång i augusti då JOnas skall vara pappaledig.

    Ha det bra och besök gärna min blogg. Där är just nu lite dött pga av flytten men sedan kommer den igång igen. Just nu finns det en tävling att delta i. ankansoas.blogspot.com

    Stor kram

    Anna-Karin och Vilde vild

    SvaraRadera