torsdag 14 september 2017

Fräscht...

Ny design på bloggen. Fräschare, coolare, snyggare. Som jag typ. Eller inte.

Häromdagen vid frukostbordet tittade Oscar på mig och utbrast : "Oj! Vad trött du är!" Tack så mycket. En kvart senare hade vi borstat hans hår och tänder och han går förbi spegeln. Han ställer upp sig och utbrister : "Oj! Så snygg jag är!".

Ja, jag kan inte annat än hålla med. En är trött, en är snygg. Det som är märkligt är att det är den som är skyldig till min trötta uppsyn är den som ser snygg ut. Vi hade då haft några tunga dygn inlagda på sjukhuset med Oscar. Jag och sova på sjukhus är liksom inte riktigt kompatibelt. Framförallt inte på barnavdelningen. Framförallt inte med Oscar. För mycket flashback, för mycket minnen, för mycket känslor... Vi hade några tunga dygn där. Andningen som alltid blir så jobbig för honom när han blir förkyld var om möjligt kanske lite värre. Vi hade en väldigt slitig natt hemma, han hostade och hostade, satt upp och grät och sov och hela hans kropp slet för att få luft. Tillslut blev det ljust och jag packade in oss i bilen, ropade till Björn att jag köper frallor på vägen hem, och åkte till akuten för att inhalera lite adrenalin och få lite kortison. Senare samma dag skulle jag på andjakt och Oscar skulle på dubbla kalas. Efter 3 olika saturationsprober insåg både personalen på akuten och jag att vi inte skulle komma hem med frallor. Hans syresättning var en bra bit under 90 %, det blev syrgas, dropp, nålar och inhalationer varannan timme i några dygn.

För mig var han inte så mycket sämre än han alltid är första dygnen i en förkylning. Han har alltid något eller några dygn där han inte orkar någonting annat än att andas. Han ligger på soffan, kämpar med att få luft, andas med alla sina muskler, med hela magen. Så har det varit i 5 år och jag har inte reagerat så mycket på det. Vi får se hur framtiden kommer att se ut. Att åka in till sjukhuset varje gång han blir förkyld känns inte så kul.

Det blev några dagars VAB som åtföljdes av förtroenderåd på Öland, jaktprov i Ärla utanför Eskilstuna och till sist en andjakt. Efter jaktprovet krävdes seriös vattenträning av hund så det har också hunnits med. Och nytt sjukt barn. Som dock fick klara sig själv eftersom mamman var tvungen att jobba nätter. Och ska jobba dagtur imorgon igen.

Därutöver har vi hunnit med att starta sjuttielva aktiviter per vecka. Basketträningar, tennisträningar, dansträningar och simskola.

Imorgon var jag efter 2 nätters jobb och efterföljande dagtur tänkt att ha socialt umgänge med några fina jobbarkompisar. Igår kände jag bara plötsligt att NEJ. Det går inte. På grund av utmattning.Vi måste ha ett äkta fredagsmys hela familjen. Och sen väntar en helt ledig helg utan en enda planerad aktivitet! Förutom ett kalas. Och förutom båtuppdragning. Så skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar