söndag 21 oktober 2012

Mitt livs första WT!!

Tänkte jag här i bilen skulle passa på att blogga lite om mitt WT igår...
Efter ganska lång väntan fick vi äntligen starta på ruta 4, vattenmarkering. Jag tjuvlyssnade lite på dem som var före och eftersom många hundar fick vänta länge på den rutan var många överladdade med knallningar och dåligt fotgående som följd. Alltså fördrev jag väntetiden inte bara med att fika utan att öva fotgående ner mot vattnet och skytten och ifrån detsamma. Och sen nötte vi lite sitt, sitt, sitt... När det äntligen var min tur var jag sjukt nervös men Leia kändes fin, aningen het kanske. Det var en ganska lång transport med lös hund, ner mot vattnet och längs med det en bit. Jag fick påminna henne lite tyst nångång men annars skötte hon sig fint. Vid skottet ryckte hon till men satt kvar tills jag skickade. Markeringen var lätt i vasskanten och avlämnandet satt fint! Jag fick mycket beröm av domaren så det kändes skönt och jag blev lite lugnare.

20 p

Sen gick jag till ruta 2, markering. Ganska enkel markering i skogen, enda kruxet var att jag glömde räkna till tre efter dummin landat och skickade henne alltså för snabbt. Jag kom på mig omedelbart och utbrast, nej jag glömde räkna!!! Domaren sa att hon skulle dra lite för det men att hunden gjort ett mycket bra jobb och hon såg att stadgan fanns och att hon skulle suttit ändå!

18 p

Därefter tog jag ruta 1, markeringar under gång. Men när man såg skytten göra sig klar så vände man upp och riktade hunden ut i skogen. Plättlätt tyckte Leia som även hade ett mycket fint fotgående trots skytt före. Domaren här sa att det såg fantastiskt bra ut och att han inte hittade nåt att dra av för. Kul!

20 p

Sen tog jag ruta 3, riktat närsök. Ca 10 m in i skogen låg en ruta med 5 dummies, 2 skulle in på tre minuter. Leia fick nog vittring redan när vi stod och väntade, men jag skickade på ett linjetag, blåste stopp och sen närsök. Funkade super, första hittade hon omedelbart, andra fick hon söka lite efter. Även här fick jag mkt beröm, det enda domaren sa var att man ju inte nödvändigtvis måste blåsa stopp utan kan från linjetaget direkt blåsa närsök. Och det funderade jag ju lite på men valde ändå att blåsa stopp först...

19 p

Sista rutan var ett linjetag. En dummi låg i en vedträstapel som var formad som ett V. Dummin låg längst inne i spetsen och hunden hade vinden i ryggen.




Jag vet ärligt talat inte hur man skulle gjort för det var ju nästan omöjligt för hunden att få någon vind alls på den. Jag skickade och hon gick ganska så precis förbi den. När jag sen blåste närsök började hon söka åt fel håll och kom långt åt höger. Jag trixade lite, försökte dirigera vänster men hon tog inte riktigt detta på långt håll och i skogsterräng... Tillslut lät jag henne söka lite fritt tills hon av en händelse befann sig bakom vedstapeln och rätt i vinden och blåste då närsök. Då hittade hon den och kom in fint med den. Men det blev onödigt svårt och vi förlorade nog många poäng där!!

8 p

Allt som allt blev det 85 poäng av 100 möjliga och det är jag väldigt nöjd med!! Ännu mer nöjd är jag att Leia var så lugn och fokuserad hela tiden och att jag kunde slappna av och ha roligt!!
Det var så kul att träffa lite hundmänniskor i allmänhet och Thorsvimänniskor i synnerlighet! Och stort tack till Ellis som både coachade och lånade ut pipor!!




4 kommentarer:

  1. Oj vad ni kan!!!! :) /Ulrika

    SvaraRadera
  2. Himla kul att träffa Dig och Leia igen, och så kul att se Er "in action"! Grattis till finfina poäng i WT-debuten!!! Misstänker starkt att det blir B-provsstart till våren...eller...?
    Kram
    Ellis

    SvaraRadera
  3. Jättekul att läsa, verkar vara en påhittig WT-arrangör. Lite svårt hänga med på hur vedstapeln såg ut på sista, ingen bild på den?
    Klart det blir b-prov till våren! :)

    /Eva

    SvaraRadera