tisdag 24 april 2012

Igår var det dags...

för årets första träningstillfälle med vår "egen" instruktör här nere, Kicki Evö. Vi (träningsgänget) tränade en del för henne förra året och det är väldigt nyttigt för oss eftersom vi alla i gruppen är nybörjare. Kicki har erfarna ögon och bra tips och idéer.

Vi började att prata lite om var vi nu stod i träningen och vad vi ville lägga fokus på. Jag ville mest få hjälp att höja nivån på träningarna lite, så vi mer tränar på sånt som vi kan ställas inför på jaktproven och WT's.

Vi började med att en av minstingarna (som är lite blyg för andra hundar) fick göra en godisövning där han fick gå runt bland oss andra och våra hundar och äta godis. Populär övning!

Sen gick vi lite på linje medan Kicki sköt tennisbollar över våra huvuden. Vi skulle komma ihåg var markeringarna landade. Sen skulle vi sätta hundarna och själva hämta in bollarna. Jag som är tjock och otymplig skickade istället hunden som plockade in den markering jag valt helt perfekt. (jag missförstod övningen...)

Sen ställde vi upp i par efter varandra. Kicki sköt iväg två tennisbollar och sen fick de som stod först gå och ställa sig sist. De som nu stod först skickade sina hundar på varsin boll. En hund i taget och den hund som var coolast fick gå först. Det här gick jättebra för alla.

Sen körde vi markeringar. Leia fick en dubbelmarkering och jag bestämde mig för att skicka på den först kastade markeringen först. Leia hade svårt att släppa den sist kastade markeringen och trots att jag väntade in tills jag tyckte hon spikade på den första. Ändå drog hon efter en liten bit ner mot den andra dummin. Jag blåste inkallning och gjorde om och då gick det bra. Det blev väl lite av ett mellanting av markering och lite dirigering. Sen plockade hon in den andra utan problem. Sen diskuterade vi lite varför jag valt att skicka på den först kastade först, det är ju mkt svårare. Men jag har tränat på det här innan och det brukar gå väldigt bra. Och detta har ju sin nytta i praktiskt jakt om den första fågeln tex är skadeskjuten och man vill ha in den snabbt. Eller om man har fler hundar med så kanske man redan skickat en annan hund på den sista markeringen.

Därefter fick hon en ny dubbelmarkering, i samma linjer fast längre ut. Här fick hon gå på vilken hon ville och hon valde då den sist kastade. Här var det lite jobbigt för henne, jag vet inte om det var att hon skulle över gamla nedslagsplatsen eller om hon var allmänt virrig. Hon fick lite hjälp av Kicki och löste det tillslut i alla fall.

Sen tränade vi lite på att få lyhörda på vårt markeringskommando, eller snarare att stadga där. Vi sa allehanda ord, apelsin, banan osv och hunden skulle vänta in det rätta ordet.

Därefter var sista övningen ett litet närsök som Leia löste utan problem.

Kul att vara igång lite igen och hoppas att det varar!!

1 kommentar:

  1. Härligt att se fler som vågar sej på att ha borderterrier :-) Vår kille hade vi tänkt att ha till agility och tävla med, men det tyckte inte han... så det bidde inget av det. Han är fullständigt hopplös på att lyda när andra hundar finns i närheten, men supergo ändå :-)

    SvaraRadera