måndag 5 mars 2012

Igår var det söndag...

och när Axel och Björn var på simskola passade jag på att träna lite apportering med Leia. Jag vill känna lite mer på var vi stod i den träningen. Jag började med att lägga ut ett närsöksområde under ett stort träd. Jag gömde fem minidummis väl under fjolårsgräset och massa löv. Sen lämnade jag området åt sitt öde ett tag och började med ett enkelt linjetag på en synlig dummi. Det gick hur bra som helst. Leia har ändrat sitt sätt att lämna av när hon varit borta, jag har ju tidigare tagit emot henne framför mig och sen har hon gått in vid sidan. Nu slängde hon snabbt in rumpan och avlämnade sittande vid sidan. Bara att tacka och ta emot, det kändes väldigt snyggt... Jag tog ut avståndet lite och körde en gång till och även det gick plättlätt. Då ställde jag åter ut dummisen på samma ställe och sen slängde jag en störningdummi till vänster om oss. Då körde det genast ihop sig och Leia hade väldigt svårt att fokusera på den hon skulle hämta. Hon stack iväg till fel dummi ett par gånger, jag fick gå framåt på linjen ganska långt för att hon skulle sticka till rätt dummi. Det som dock var roligt att se var att hon inte "la ner verksamheten" som hon gjort innan när jag har behövt korrigera henne. Hon blev möjligtvis lite tveksam men fortsatte jobba bra. Sen körde vi några skick bakåt med rätt kommande, men jag vet inte om det gick så himla mycket bättre. Hon har bra och raka skick när hon väl går, men jag har svårt att få henne att gå på första kommandot... Hon låser sig lite där hon sitter. Körde lite inkallning med stoppsignal och skickade direkt därifrån och då gick det lite bättre. Kanske får köra lite såna basicövningar ett tag tills det sitter lite bättre. Sen avslutade jag med att skicka på närsöksområdet, både vanliga linjetag, bakåt och bara kollade att närsökssignalen satt och det gjorde den:-)

Idag har jag jobbat mina fyra timmar, det var himla kul och mycket att göra. Sen åkte jag direkt ut i skogen med Hanna och Kakan, vi gick en sväng och hundarna sprang som tokar. Man ser att Leia har sprungit mycket i skogen sista månaderna, hon är snabb, smidig och tokmusklad. Efteråt var både hundarna och jag trötta och kvällen blev lugn och stillsam...

Jag är helt genomförkyld fortfarande och får varje kväll svinont i halsen... Men, men, det går ju över så småningom... Ikväll ska jag se på 30 grader i februari, riktigt bra serie tycker jag! Hur ska det gå för stackars Kjell Bergqvist i duschen?

1 kommentar:

  1. Härligt att läsa att du kunnat börja lite med träningen igen!
    Visst är det fantastiskt vad hundarna minns, trots allt!
    Även om den del är bortsuddat så kommer det fram snabbt när man påminner lite. Lakrits har jag just börjat borsta av lite på lydnadssidan, vi behöver repetera upp oss till april då vi tävlar på hemmaplan igen.
    Ha det bäst!

    SvaraRadera