lördag 3 september 2011

En snabb sammanfattning...

av dagens kurs för Kicki Evö uppe i Falerum...

Vi var 6 ekipage som samlades vid 10. Vi pratade igenom dagen och lite var vi alla stod i träningen. Kicki pratade om retningar och störningar, om lydnad, belöning och mutor... Sen drog vi igång.

Vi började med varsin enkelmarkering i högt, snårigt gräs. Leia fick jobba en hel del, tveksamt hur mkt hon sprang för att det var kul att springa dock... In kom iaf dummisen... Jag var inte nöjd med avlämningen där, hon liksom slänger den i min hand och fokuserar ut på kastaren igen. Jag vill att hon ska lämna av och sitta och fokusera på mig. Kicki tyckte att jag skulle använda godis för att visa var jag ville ha henne så det gjorde jag därefter och det gick superbra!

Sen gjorde vi en likadan markering med på längre håll, även denna gick bra. Sen ställde vi upp på linje. Det kastades en markering åt ena hållet, sen vände vi åt andra hållet där ytterligare en markering kastades. Sen vände vi tillbaka och skickade på den första. Leia var helt grym på det här! Riktigt kul! Många hundar hade jobbigt med det här!

Sen tog vi lunch. Efter lunch gjorde vi markeringar som skulle vara svåra, de fick gå uppför en slänt och sen låg markeringen på vägen. Det här tyckte alla hundarna var plättlätt. Sen var det dirigeringsdags. En kråka låg utlagd ungefär där de gått på markeringarna innan. Den stora svårigheten var att kastaren Rita stod en bit därifrån som en stor störning. Jag kunde omöjligen få Leia att släppa henne, trots att jag försökte flytta mig för att få större vinkel till Rita. Jag fick tillslut gå och lyfta på kråkan innan jag skickade, då gick det bra. Sedvanligt trams på invägen med kråkan, vi har ju ingen bra vilthantering tyvärr... Men efter en språngmarsch från min sida och ett mottagande där jag satt ner så fick jag kråkan upptryckt i handen!! Ska köra samma koncept i morgon!

Sen var det dags för en walk-up, Leias första. Det kastades markeringar hej vilt och det var nyttig övning i följsamhet och att snabbt vända runt för att hinna se markeringarna. Alla hundarna var fantastiskt duktiga och hade bra stadga. Jag skickade på ett långt linjetag och på ett par markeringar som jag hade en svag aning om att det låg en dummi nånstans. Leia hade däremot järnkoll på alla dummisar jag skickade, väldigt roligt att se! Dessutom sprang en hare upp mitt framför näsan på hundarna!!

Sen var både vi och hundarna trötta och nöjda! Imorgon är vi på det igen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar