onsdag 11 maj 2011

Tävla eller inte tävla?

Jag blir alltmer tveksam till tävling på söndag... Hmmm, hur ska jag göra?? Jag har ju sagt mig själv att aldrig tävla ettan om jag inte tror vi kan ta ett förstapris, eftersom jag tycker ettans platsliggning är lite av en skör tråd. Därför skulle jag bara vilja tävla ettan en gång. Men, sen kan man ju se det som att man är med för att få tävlingsträning. Jag tränar ju i princip bara själv jämt och även om jag ibland gör det i miljöer med andra människor och hundar så har jag märkt att hon blir extremt störd när någon står och ropar som de ju gör på tävling. Jag har senaste dagarna försökt att träna bort det här, och att hon istället ska ladda positivt på mig, men idag provade jag igen och det gick inte bra. Hon var också störd av allt annat på plan, typ koner, lukter o.s.v.

Det känns ju som att hon har blivit lite bättre i vardagen, är inte fullt så flippig, ofokuserad och låg längre, men det känns som att det hänger i på lydnadsplanen. Så, det kanske helt enkelt inte är rättvist mot henne att starta på söndag. Hon är trots allt precis fyllda 12 månader, vi har ju utan tvivel tiden framför oss!

Ett alternativ är ju självklart att hjälpa henne igenom alla moment så att hon klarar av dem och tycker att det är kul. Men, så är ju farhågan att tävlingsmänniskan i mig tar över och att jag trots mina goda intentioner blir besviken och spänd och inte klarar att lösa upp henne. Och då har vi ju verkligen förlorat mycket. Så, som sagt, det stora frågan är...

Tävla eller inte tävla...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar