torsdag 11 februari 2010

Egna talgbollar...

...har jag tillverkat idag till småfåglarnas stora glädje. Hittade en klump med utgånget margarin i kylen, i den rullade jag in fett som jag plockat bort från ett baconpaket och en fröblandning med pumpafrön, solrosfrön mm som jag också hittade bortglömt i ett skåp. Bara rester alltså, sånt jag skulle kasta, och de blev så glada så glada!!

Idag har Axel och jag varit lediga, vi har haft en lugn och skön dag med promenad och lek ute på förmiddagen, grytkokning, lingonsyltkokning och bad i badbaljan (Axel) på eftermiddagen. Väldigt skönt! Nu avslutade jag med en långpromenad med Bosse och mamma.

Förra helgen var vi i storstaden Stockholm och firade min lilla lilla lillebror som helt plötsligt blivit 30!! Jag, Björn och Axel bodde hos Jesper och Sofie medans mormor och morfar fick ta in på hotell. Vi hade otroligt trevliga dagar med shopping, god mat, utekväll med karaoke och söderkänsla och långa sköna promenader. Axel var så lycklig hela tiden, han älskade att åka tunnelbana och bussar hela tiden! På lördagkvällen var vi "ungdomar" ute så då fick han dessutom sova på hotell med mormor och morfar! Lyckan var fullständig!!

I veckan jobbar jag natt, 5 nätter av 7 närmare bestämt. Då blir man ganska asocial tyvärr, jag orkar inte umgås med nån. Däremot brukar jag få mkt gjort hemma eftersom jag ofta drabbas av min "SÅÅ trött efter att ha jobbat natt-mani" och då blir jag helt galen och bara städar och städar och grejar och grejar. Senast städade jag hela huset, plockade, dammade, dammsugade, skurade och knäskurade hela toalettgolvet med såpvatten tills fingrarna sprack och blödde... Helt vild blir jag!! Nu satte jag ju också min kära sambo på en hel del uppgifter, så det var därför vi hann så mkt..

Dagens citat från Axel blir två stycken:

1: Axel skulle bada och jag skulle kolla nåt på min I-phone först. Så jag sa, vänta, jag ska bara kolla på mobilen först. Då svarade Axel, "men, det där är ingen mobil, menar du I-phonen"?? Snacka om teknikfixerat barn...

2: Ibland när Axel ska klä på sig får han för sig att han vill ha saker bakochfram för att t.e.x få fickorna fram eller ett snyggt tryck fram. Jag brukar säga att det är bakochfram men ska vi ingenstans och jag är trött orkar jag inte ta konflikten när han blir arg utan jag säger, "jaja, gör som du vill då"... Idag stod jag i köket och plockade in frukosten och då kom Axel och frågade om vilket håll han skulle ta på kalsongerna. Jag visade vilket som var fram, sen fortsatte jag plocka in. Jag hörde hur han bröt ihop för att Blixten McQueen tydligen då skulle komma åt fel håll, men orkade inte svara honom. Då hörde jag hur han svarade sig själv " Jaja, gör som du vill då". Sen fortsatte han " OK, då gör jag det". Smart att både fråga och svara själv, då får man ju liksom bra svar!!

3 kommentarer:

  1. Underbart! De är så kloka fast de är så små. Min Nils säger också massor av roligt dagarna i ända medan Axel börjar bli mer filosofiskt lagd. Han fyller ju sex om ett par månader.

    SvaraRadera
  2. Hahaha han är underbar min gudson.

    Tack för en trevlig helg förra helgen.

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha!! :) Underbar liten pojke!!

    Lite sent påtänkt, men på lördag den 20/2 har Stefan 40-års fest ute på Gräsö!!
    VÄLKOMNA!

    /Ulrika

    SvaraRadera