söndag 3 mars 2013

Du är hungrig...

Du är hungrig, du är ledsen... Det är sent, jag är trött, du är trött... Du är sjuk, du är täppt, du är hostig, det väser när du andas. Vällingen blandas, flaskan in i micron. Spytrasa fram, amningskudde fram, byt kanal på tv:n... Och så mata... Nej, det går inte. Det blir inte bra, du gråter och skriker, du är täppt och kan inte andas. Du kan inte äta och du är hungrig... Schhhhh, schhhhh, det blir bra...

Vi gör om... Vi gör som du älskar, som vi gjort sen du var pytteliten och hade ont i magen.  Jag håller dig hårt mot bröstet, du möter min blick... Jag lutar mig fram, lägger hakan mot nappflaskan. Jag låter håret hänga fram så du kan fingra i det... Jag gungar sakta fram och tillbaka... Och sjunger...

"Ett gammalt fult och elakt troll det var en gång...
Som kom till detta landet i en luftballong...
Det lade sig i Småland med huvudet på Åland
Och fötterna de var i samma stund i Lund

Och hos det gamla trollet fanns en trollmadam
En näsa hade hon som hela Amsterdam
Hon lagade till maten och lade upp på faten
En kaka utav sand så stor som Svealand..."

Och vi sjunger om katten som jamar bort till Yokohama, om sången som är slut för denna gång och om det gamla fula och elaka trollet igen. Och jag gungar och vaggar och låter håret hänga. Och du äter. Du äter och pillar i mitt hår. Du slutar gråta och jag torkar bort tårarna från din kind. Du äter och jag vaggar. Och sen känner jag hur du blir tung, du blir lugn, du blir trött. Och du somnar nästan. Jag luktar på dig, pussar på dig och undrar hur man kan älska nån så mycket. Jag bär in dig till din säng... Men tänker att om du inte somnar där kan du få sova i vår säng... Älskade barn...

3 kommentarer:

  1. Underbart!!!
    Här står jag o gråter över ditt vackra inlägg!!!!!
    Så vackert skrivet!!!! <3
    Stora kramar i massor!!!!
    /Ulrika

    SvaraRadera
  2. Wow Lina! Du är så duktig på att skriva. Detta inlägg är så vackert skrivet så att jag får tårar i ögonen!

    kram Maria

    SvaraRadera
  3. Instämmer med tidigare kommentarer! Det du skrev gick verkligen rakt in i mitt hjärta! Tack Lina!

    Kram Mimmi

    SvaraRadera